Achtergrond

Zoom betaalt 12,5 miljard euro voor contactcenter leverancier Five9

Zoom gaat het eveneens Amerikaanse Five9 overnemen, een bedrijf dat software maakt voor cloud-contactcenters. Het is de tweede grootste overname in de technologiesector van dit jaar en de grootste overname ooit van Zoom.

Five9 maakt cloudsoftware voor callcenters en klantenservices. De software voorziet medewerkers van relevante informatie wanneer zij een klant helpen. Ook bevat de software virtuele assistenten die bellers doorverbinden met het juiste loket.

Zoom wil zich gaan richten op de contactcentermarkt. Five9 is volgens Yuan daarom een goede aanvulling op Zoom Phone, de zakelijke versie van de belapp.

Bijna de helft van de Nederlanders (48%) ziet vaste telefonie als iets voor een ‘uitstervend ras’. 38% vindt een vaste telefoonverbinding niet belangrijk. Een bijna even groot deel, 37%, wil juist wel over vaste telefonie beschikken. Het overige deel staat hier neutraal in. Zo blijkt uit onderzoek van Pricewise.

Ondanks dat een groot deel van de Nederlanders vaste telefonie niet belangrijk vindt, beschikt maar liefst 69% van de Nederlands over een telecompakket waar wél vaste telefonie in zit. Dat blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Pricewise ziet op basis van eigen cijfers het aantal aanvragen voor pakketten met internet en tv stijgen, terwijl die voor pakketten met vaste telefonie erin afnemen.

Nederlandse bedrijven willen ook na de coronacrisis fors inzetten op thuiswerken. Dat blijkt uit een groot onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waaraan ruim 1.100 bedrijven met meer dan 100 medewerkers mee hebben gedaan. Ook blijkt dat bedrijven de reizen die hun werknemers blijven maken willen verduurzamen. Het onderzoek van MarketResponse is vandaag gepubliceerd.

Door corona hebben veel bedrijven in sneltreinvaart werk gemaakt van thuiswerken. Ten opzichte van een jaar eerder zijn de mogelijkheden om online te vergaderen bijna verdubbeld (van 52% naar 94%) en bieden bijna alle bedrijven thuiswerkvoorzieningen aan (stijging van 85% naar 96%). Ook het aantal bedrijven dat medewerkers flexibele werktijden biedt is licht gestegen (van 83% naar 86%).
Veel van deze maatregelen zijn geboren uit noodzaak, door corona. Maar ook na corona zetten bedrijven verder in op thuiswerken. Uit eerder onderzoek blijkt dat medewerkers door thuiswerken productiever zijn en meer ruimte hebben om werk en privé te combineren.