Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Mobility»Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen
Mobility

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

2 januari 20223 Min leestijd
samenwerking-mcs-en-kerlink-voor-private-sensor-iot-infrastructuur
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten is in het derde kwartaal verder gestegen naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen, auto’s en slimme energiemeters, die via mobiel internet data uitwisselen met digitale beheerssystemen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Door de toename van apparaten die data verzenden – de zogeheten machine-to-machinetoepassingen (M2M) – komt hier inmiddels de grootste groei van het aantal mobiele aansluitingen vandaan, met een stijging van 400 duizend. Voor mobiele telefoons steeg het aantal nieuwe aansluitingen met 300 duizend naar 22,9 miljoen.

Minder bellen, meer data
Steeds meer mensen bellen en chatten via een app, waarbij ze data gebruiken in plaats van hun bel- en sms-bundel: het aantal mobiel gebelde minuten is 5 procent gedaald naar 11,6 miljard, en het aantal sms’jes met 2 procent naar 546 miljoen. Intussen blijft het mobiele dataverbruik elk kwartaal stijgen: in het derde kwartaal 12 procent tot 346 miljoen gigabyte.

De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie met eigen netwerk zijn acht kwartalen achter elkaar ongewijzigd gebleven: KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een markaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele aanbieders zonder eigen netwerk hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.
Intussen zet ook de daling van het bellen via een vaste lijn door. Er werd in het derde kwartaal 1,8 miljard minuten gebeld via een vaste lijn. Dat is 30 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het tweede kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de eerste coronamaatregelen.

Zakelijk Breedband
De wholesalemarkt voor (fysieke) toegang tot glasvezelnetwerken die zijn aangelegd naar locaties van zakelijke eindgebruikers blijft groeien. Deze markt van zogenaamde ‘ODF-toegang’ voor dataverkeer tussen verschillende bedrijfslocaties omvatte in het derde kwartaal van 2021 ongeveer 111.500 aansluitingen. Op deze FttOaansluitnetten (‘Fiber to the Office’) worden ongeveer 59.200 lijnen als retail dienst aangeboden aan zakelijke eindgebruikers, wat een stijging is ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021

Breedbandinternet
In het derde kwartaal is bij 175 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Er ligt nu bij ruim 4,26 miljoen huishoudens een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,8 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; 18 duizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet (100 Mbps of sneller) via een koperverbinding daalde met 4 duizend naar op 2,3 miljoen, en via de kabel met 13 duizend naar 3,48 miljoen.

De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn ongewijzigd gebleven. KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile heeft een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent en Delta Fiber tussen de 0 en 5 procent.

Bundels
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement voor bijvoorbeeld telefonie, televisie of internet. Het aantal bundels met vaste en mobiele diensten steeg in het derde kwartaal met 7 procent naar 3,2 miljoen. Daarentegen daalde het aantal bundels met vaste diensten zonder mobiel tot 3,8 miljoen (-5,3 procent).

Gerelateerd

Vorige artikelFijne feestdagen en een mooi 2022!
Volgende artikel Roemer Arentsen aan de slag bij ALLCLOUD

Gerelateerde berichten

Faillissement voor Amsterdams IoT satellietbedrijf Hiber

Petra Claessen (BTG) benoemd in Europees bestuur EUWENA

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Business analist (FG 8/9)

    • Eindhoven
    • Pocos
    • Full Time
  • Inside Partnermanager (FG 7)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
  • Pocos – Senior Network Engineer (FG 10)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Senior Java Developer (FG 9)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Medewerker Servicedesk (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!