Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten is in het derde kwartaal verder gestegen naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen, auto’s en slimme energiemeters, die via mobiel internet data uitwisselen met digitale beheerssystemen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Door de toename van apparaten die data verzenden – de zogeheten machine-to-machinetoepassingen (M2M) – komt hier inmiddels de grootste groei van het aantal mobiele aansluitingen vandaan, met een stijging van 400 duizend. Voor mobiele telefoons steeg het aantal nieuwe aansluitingen met 300 duizend naar 22,9 miljoen.
Minder bellen, meer data
Steeds meer mensen bellen en chatten via een app, waarbij ze data gebruiken in plaats van hun bel- en sms-bundel: het aantal mobiel gebelde minuten is 5 procent gedaald naar 11,6 miljard, en het aantal sms’jes met 2 procent naar 546 miljoen. Intussen blijft het mobiele dataverbruik elk kwartaal stijgen: in het derde kwartaal 12 procent tot 346 miljoen gigabyte.
De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie met eigen netwerk zijn acht kwartalen achter elkaar ongewijzigd gebleven: KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een markaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele aanbieders zonder eigen netwerk hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.
Intussen zet ook de daling van het bellen via een vaste lijn door. Er werd in het derde kwartaal 1,8 miljard minuten gebeld via een vaste lijn. Dat is 30 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het tweede kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de eerste coronamaatregelen.
Zakelijk Breedband
De wholesalemarkt voor (fysieke) toegang tot glasvezelnetwerken die zijn aangelegd naar locaties van zakelijke eindgebruikers blijft groeien. Deze markt van zogenaamde ‘ODF-toegang’ voor dataverkeer tussen verschillende bedrijfslocaties omvatte in het derde kwartaal van 2021 ongeveer 111.500 aansluitingen. Op deze FttOaansluitnetten (‘Fiber to the Office’) worden ongeveer 59.200 lijnen als retail dienst aangeboden aan zakelijke eindgebruikers, wat een stijging is ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021
Breedbandinternet
In het derde kwartaal is bij 175 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Er ligt nu bij ruim 4,26 miljoen huishoudens een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,8 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; 18 duizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet (100 Mbps of sneller) via een koperverbinding daalde met 4 duizend naar op 2,3 miljoen, en via de kabel met 13 duizend naar 3,48 miljoen.
De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn ongewijzigd gebleven. KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile heeft een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent en Delta Fiber tussen de 0 en 5 procent.
Bundels
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement voor bijvoorbeeld telefonie, televisie of internet. Het aantal bundels met vaste en mobiele diensten steeg in het derde kwartaal met 7 procent naar 3,2 miljoen. Daarentegen daalde het aantal bundels met vaste diensten zonder mobiel tot 3,8 miljoen (-5,3 procent).