Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Achtergrond»Aanbieders mobiele diensten hebben weinig zicht op impact van hun IT-infrastructuur
Achtergrond

Aanbieders mobiele diensten hebben weinig zicht op impact van hun IT-infrastructuur

25 maart 20154 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

In opdracht van Interxion heeft FirstPartner recent een onderzoek gedaan onder mobiele dienstverleners en netwerkbeheerders over de kansen en uitdagingen in de mobiele sector. Daaruit komt naar voren dat de groeiende vraag naar mobiele diensten in alle sectoren, van media en entertainment tot aan retail en finance, zowel commerciële mogelijkheden als IT uitdagingen met zich mee brengt.

Dit artikel gaat in op de groeiende complexiteit van de mobiele sector, het belang van latency en van connectiviteit, voor bedrijven die wereldwijd klanten bedienen met real-time diensten. Daarnaast is er aandacht voor de verschillende houdingen van zowel beginnende als van meer ervaren bedrijven met betrekking tot het gebruik van publieke cloud-diensten en de voordelen van datacenters.

Snelle groei van mobiele diensten
Smartphones en tablets zijn nu voor veel gebruikers het belangrijkste scherm en Gartner heeft voorspeld dat eind 2013 de mobiele telefoon de pc voorbij zal streven als meest gebruikte apparaat voor toegang tot het web.
Deze snelle groei in het gebruik van mobiele diensten betekent enorme mogelijkheden voor nieuwe spelers en dwingt gevestigde partijen om hun strategieën en business modellen opnieuw te bepalen. Het maakt het ook moeilijk, met name voor nieuwe spelers, om de druk van productontwikkeling te combineren met de noodzaak om snel te groeien en te kunnen voldoen aan de enorm stijgende vraag.

Groeiende complexiteit van de mobiele sector
Voor gebruikers en bedrijven betekent deze toegenomen afhankelijkheid van mobiele applicaties een continue stijging van de eisen die men stelt aan de kwaliteit van de hardware, onafhankelijk van welk apparaat of netwerk er ook wordt gebruikt.
De groeiende complexiteit van de mobiele sector betekent voor een aantal mobiele spelers nog grotere uitdagingen, onder andere voor aanbieders van media-, betaal- en advertentiediensten. Zij maken allemaal gebruik van een onderling verbonden en afhankelijk web van partners voor een snelle en effectieve levering van diensten.
Bedrijven implementeren diverse strategieën voor de internationale levering van real-time diensten, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van hun diensten, de naleving van regels en wetten of de veiligheid. Toch moet er meer aandacht worden besteed aan de diverse mogelijkheden en de gevolgen ervan. Strategieën voor de omgang met wisselende groei hangen onder meer af van de grootte en de mate van volwassenheid van het bedrijf. Veel beginnende bedrijven groeien op met het gebruik van publieke cloud-diensten omdat deze direct kunnen worden opgezet, geen grote kapitaalinvesteringen vooraf vereisen en real-time flexibiliteit bieden voor de omgang met wisselende groei en veranderingen in de vraag op de korte termijn.

Connectiviteit en datacenters
In een ideale wereld maken belangrijke partners binnen een latency-kritisch en onderling afhankelijk ecosysteem gebruik van colocatie in gezamenlijke datacenters. De basisbehoefte om de connectiviteit te optimaliseren wordt namelijk alom gedragen, voornamelijk voor het verlagen van de latency van connectiviteit bij de partners en tussen de regio’s. Momenteel heerst binnen mobiele bedrijven de opvatting dat dit ideale scenario onpraktisch zou kunnen zijn, gezien het aantal potentiële integratiepartners en de druk van de concurrentie.
Deze visie komt vaak voor, maar in andere branches heeft men ontdekt dat wat onpraktisch lijkt toch vaak niet zo blijkt te zijn en dat een community of interest samen kan komen in een datacenter-hub zonder enige vorm van gecentraliseerde besluitvorming. Het is bijvoorbeeld op de kapitaalmarkt heel gebruikelijk geworden om de handelsinfrastructuur op colocatie onder te brengen in relatief weinig datacenters, omdat dit aanzienlijke voordelen met zich meebrengt op het gebied van bijvoorbeeld kosten en latency. Dit is gebeurd ondanks de enorme concurrentie in de branche en ondanks het feit dat partijen verbinding moeten maken met meerdere exchanges en informatieproviders over de hele wereld. Ook bij afwezigheid van colocatie blijft overeind staan dat goed verbonden datacenters of cloud-diensten essentieel zijn bij het opzetten van de benodigde onderlinge verbindingen met belangrijke partners, waar deze zich ook bevinden.
De conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat mobiele bedrijven niet altijd een volledige inzage hebben wat betreft de impact van hun besluiten ten aanzien van hun IT-infrastructuur. Ook loont het om een extra stap te zetten en te onderzoeken wat de meerwaarde is van een hybride infrastructuur (ofwel een mix van publieke en eigen-cloud diensten, of een combinatie van cloud-hosting en traditionele hosting op locatie). Partijen in de mobiele sector laten soms aanzienlijke kansen liggen door (nog) geen gebruik te maken van een co locatie infrastructuur in carrier neutrale datacenters. Hiermee zouden zij hun connectiviteit kunnen optimaliseren, de kosten kunnen verlagen en de flexibiliteit kunnen verhogen.

Michel van den Assem is directeur van Interxion Nederland

Gerelateerd

Vorige artikelWifi: goedkoop kan zomaar duurkoop worden
Volgende artikel BYOS: Mobiele applicaties zijn de toekomst (door Rohit Garg, Cognizant)

Gerelateerde berichten

Britse operator BT Group schrapt in zeven jaar 40 procent personeelsbestand

The Taste of…Corné van den Dungen

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Business analist (FG 8/9)

    • Eindhoven
    • Pocos
    • Full Time
  • Inside Partnermanager (FG 7)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
  • Pocos – Senior Network Engineer (FG 10)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Senior Java Developer (FG 9)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Medewerker Servicedesk (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!