Richard is binnen Axians verantwoordelijk voor Field Engineers. “Onze medewerkers staan centraal. Die staan 24/7, 365 dagen, bij weer en wind, klaar om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland kan blijven communiceren.”
Voor hem was de beschikbaarheid van het private spectrum voor 5G in 2024 het belangrijkste item. “Dit jaar hebben we gezien dat de frequentieveiling eindelijk is doorgevoerd, zowel voor het private als het publieke gedeelte. Dit betekent dat we echt snel internet kunnen aanbieden op 5G-netwerken, wat voor ons veel impact heeft gehad, vooral op het gebied van het ombouwen van 4G naar 5G en het netwerkonderhoud”, zegt Richard.
“We zien dat er de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in passieve infrastructuren en dat het bijna overal in Nederland is uitgerold. Dat is niet onze business, maar we krijgen nu ook veel nieuwe klanten op de actieve laag, om daar het beheer en onderhoud voor ze te doen. Zo kregen we nieuwe projecten, bijvoorbeeld ook om te zorgen voor meer redundantie, om verbindingen van 10 GB naar 100 GB te realiseren.”
Richard ziet 5G verder als een belangrijke aanjager voor de bredere uitbreiding van het netwerk, met name in de context van de snelgroeiende markt van powerchargers voor elektrische auto’s. “We werken nu, in samenwerking met onze Duitse collega’s, aan het onderhoud van powerchargers in Nederland, wat een nieuwe activiteit is. We hebben een landelijk dekkend servicenetwerk en zorgen ervoor dat we de benodigde onderdelen binnen twee uur kunnen leveren, waar dan ook in Nederland.”
Hij voegt toe dat dit initiatief in lijn is met de verschuiving naar meer duurzaamheid binnen de organisatie. “In de komende vijf jaar willen we dat al onze medewerkers in elektrische auto’s rijden. Duurzaamheid is steeds belangrijker voor ons en ook voor onze klanten.”
De uitbreiding van Axians‘ portfolio speelt volgend jaar een grote rol. “We zien zoals gezegd steeds meer vraag naar actieve infrastructuur in datacenters en PoP-locaties en we gaan aan de slag rond de powerchargers. We gaan dus nieuwe klanten winnen en ervoor zorgen dat we de netwerken blijven onderhouden en uitbreiden”, legt Richard uit.
Meer werk, dus “het behoud van medewerkers is dan ook een speerpunt. Hoe zorgen we ervoor dat we voldoende personeel hebben, met de juiste kennis en kunde, om deze groei te ondersteunen en tegelijkertijd de veiligheid en cultuur binnen ons bedrijf verbeteren?”
Maar veiligheid staat voorop. “Elke dag zorgen we ervoor dat onze medewerkers veilig kunnen werken en thuiskomen”, zegt Richard. “En dat is niet alleen belangrijk voor ons in 2025, maar voor de lange termijn.”
Axians bouwt in 2025 verder aan innovatie met een menselijke maat
De verhuizing naar Zoetermeer en het beschikbaar komen van de 5G frequenties waren enkele van de highlights voor Axians het afgelopen jaar. Maar er is meer, zo groeide de (internationale) samenwerking binnen de organisatie, nam het belang van zowel optimale connectiviteit als AI op alle fronten toe en zorgden de innovaties voor nieuwe toepassingen en klanten. Ook de introductie van 5G as a Service (5GaaS) is een belangrijke mijlpaal geweest. Samen met drie Axians Business Unit Managers die samen verantwoordelijk zijn voor de Telecom Infrastructures bij Axians, kijken we terug naar de ontwikkelingen in 2024 en naar de vooruitzichten voor 2025.