KPN geeft consumenten en bedrijven meer tijd om de overstap van 2G naar nieuwe 4G en 5G-technologieën te maken. Het aantal 2G-gebruikers daalt de laatste jaren snel, desondanks is er nog een relatief grote groep actieve gebruikers. Om continuïteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat Nederland op zorgvuldige wijze afscheid kan nemen van deze verouderde technologie, geeft KPN de markt twee jaar extra tijd om de overstap te maken. KPN zou oorspronkelijk op 1 december 2025 stoppen en heeft daar nu dus twee jaar aan vastgeplakt. Odido zette 2G al uit in 2023, Vodafone is voornemens eind 2026 te stoppen.
Per 1 december 2027 stopt KPN nu definitief met de ondersteuning van 2G-technologie voor consumenten en bedrijven. Het advies aan de resterende 2G-gebruikers blijft om zo snel mogelijk de overstap te maken naar nieuwe technologieën. 4G en 5G zijn niet alleen stabieler en sneller, maar ook veiliger.
Door de netwerkcapaciteit van oudere technologieën vrij te maken komen er meer capaciteit en hogere snelheden beschikbaar voor de nieuwste generaties netwerken. Om die reden is KPN al eind maart 2022 gestopt met 3G. Alleen Odido heeft nog 3G in de lucht, tot minstens augustus 2026.
Publicatie ACM
Op dezelfde dag als de aankondiging van KPN komt ACM met de publicatie ‘Gevolgen van de afschakeling van 2G en 3G”. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een verkenning gedaan naar de planning en mogelijke gevolgen van de afschakeling van 2G en 3G in Nederland. De ACM vindt dat goede en tijdige voorlichting richting gebruikers van groot belang is om de overgang soepel te laten verlopen. De toezichthouder verwacht dat telecomaanbieders en andere betrokken partijen hier tijdig invulling aan geven en periodiek een update geven over de voortgang. Dit helpt om toekomstige problemen te voorkomen en draagt bij aan een zorgvuldige afschakeling van de verouderde netwerken.
Om een soepele overgang te waarborgen vindt de toezichthouder het belangrijk dat de telecomaanbieders op dit gebied nog extra stappen gaan zetten. Het is met name aan de Mobile Network Operators (MNO’s; telecombedrijven met een eigen landelijk dekkend netwerk) om goed in kaart te brengen welke problemen kunnen optreden, bestaande en nieuwe klanten goed en tijdig te informeren wat ze in de nieuwe situatie kunnen verwachten en oplossingen aan te reiken om problemen te ondervangen. De ACM wil de uitfasering goed blijven volgen en wil daarom dat de MNO’s periodiek een update geven over de voortgang van de informatievoorziening.