Overnames van bedrijven zijn in de wereld van IT de laatste jaren aan de orde van de dag. De komende edities van TBM neemt Leo van Schie van Partner Navigator ons dan ook mee in de wereld van Mergers & Acquisitions. Hiervoor gaat hij in gesprek met CEO’s van organisaties, die door overnames sterk zijn gegroeid. De eerste in de rij was Arcus (TBM 3-2024), dit keer gaat Leo in gesprek met Barry Wissink, CEO van Hallo.
Wat doet Hallo anders dan andere bedrijven in de ICT-sector?
Barry: Ons doel is om een prachtig bedrijf te bouwen voor zowel klanten als medewerkers, allemaal onder één sterke merknaam. Vooral door te denken en handelen vanuit één merk, onderscheiden we ons duidelijk van de concurrentie. In tegenstelling tot de meeste andere buy & build organisaties, die alleen groeien door overnames, onderscheidt Hallo zich daarnaast door haar unieke positionering en uitstraling. Vanaf het begin hebben we ervoor gekozen om Salesforce, ons klantenplatform, centraal te stellen in onze groeiende organisatie. Managed Service Providers (MSP’s) die zich bij Hallo aansluiten, gaan na een periode van aanpassing en integratie verder onder het Hallo-merk, maar behouden hun regionale en lokale karakter voor klanten en medewerkers.
Hoe verandert de markt van MSP’s in het MKB?
Barry: Deze markt verandert razendsnel. Door het standaardiseren van diensten is schaalgrootte een must om te kunnen blijven voortbestaan. Dit kan alleen als de MSP zelf ook verregaand digitaliseert. Voor veel MSP’s is dit een grote stap, vooral om die zelfstandig te zetten. Vaak ontbreekt de kennis en tijd om zo’n complex traject op te pakken. Dit geldt ook voor compliancy, waarbij zowel klanten als de overheid steeds hogere eisen stellen aan digitale dienstverleners, zoals met de NIS2-richtlijn. Daarom zal iedere MSP vroeg of laat zichzelf de vraag stellen: wil ik als ondernemer deze stappen zelf nog zetten, of zoek ik juist aansluiting bij een organisatie die dit al op orde heeft en de ambitie heeft om samen verder te groeien?
Wat biedt het concept van Hallo aan MSP-eigenaren die hun bedrijf willen verkopen?
Barry: Het concept van Hallo biedt MSP-eigenaren een unieke optie als zij hun bedrijf willen verkopen. Als zij met hun bedrijf autonoom, onder hun eigen naam, willen doorgroeien binnen een grotere organisatie, dan is Hallo waarschijnlijk geen match. Maar als de ondernemer zich persoonlijk verder wil ontwikkelen binnen een grotere organisatie en samen verder wil bouwen aan het bedrijf, waardoor zowel klanten als medewerkers kunnen meegroeien, dan is er zeker een match mogelijk.
Kun je iets vertellen over hoe Hallo is ontstaan?
Barry: Het verhaal van Hallo begon in 2018, en in januari 2020 werd de naam Hallo officieel gelanceerd. Met de hulp van Vortex werden de bedrijven Fieber en Tritel samengevoegd tot Hallo. Kort daarna voegden we Loko Automatisering uit Zeewolde toe om ons ICT-portfolio verder uit te breiden en de basis te leggen voor de landelijke dekking die we nu hebben gerealiseerd.
De IT-behoeften van ondernemers in het MKB zijn grotendeels hetzelfde. Iedereen maakt gebruik van internet, telefonie en een werkplek, en dit moet natuurlijk allemaal veilig gebeuren. Als één van deze diensten niet werkt, ontstaat er direct een probleem, dus ondersteuning is onlosmakelijk verbonden aan de geleverde diensten. Bovendien worden deze diensten door leveranciers zoals Microsoft, Kaseya en KPN steeds verder gestandaardiseerd, waardoor het mogelijk is geworden om deze diensten schaalbaar te leveren.
Hoe is het momenteel met Hallo?
Sinds 2018 hebben we ongeveer 20 bedrijven verwelkomd in de Hallo-familie. Vandaag de dag werken er meer dan 400 medewerkers bij ons, verspreid over 12 regionale vestigingen in Nederland, 3 in het Caraïbisch gebied en één in Spanje. Bij Hallo noemen we onze vestigingen “hubs”. Elke hub heeft een eigen regioaanvoerder die, samen met een sales- en operationele lead, verantwoordelijk is voor alle klantgerichte activiteiten. De overige ondersteunende rollen worden verzorgd door de centrale organisatie. De hubs hebben de vrijheid om binnen de kaders van ons merk, portfolio en platform in te spelen op de behoeften van de lokale markt.
De aanvoerders kunnen voormalige ondernemers zijn, maar ook anderen die binnen de organisatie zijn doorgegroeid. De jas van Hallo, of beter gezegd de hoodie, past niet bij elke ondernemer. In dat geval zoeken we een oplossing die zowel binnen als buiten de organisatie kan liggen. Elke ondernemer die zijn bedrijf bij Hallo heeft ondergebracht, blijft een ambassadeur. We vinden het belangrijk om onze beloften na te komen en goed te blijven zorgen voor de medewerkers en klanten van het bedrijf dat zich bij ons aansluit.
Hoe heeft de samenwerking met KLAR Partners de organisatie beïnvloed?
Barry: In 2023 is het Engelse KLAR Partners ingestapt om samen met de huidige eigenaren, Vortex en het management, verdere groei mogelijk te maken en een nieuwe dynamiek te brengen. KLAR richt zich op middelgrote ondernemingen in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), de Benelux en de Nordics. Met de komst van KLAR wordt ook onze internationale ambitie tastbaar. Naast de financiële inbreng helpt KLAR ons om Hallo verder te professionaliseren op het gebied van leiderschap, kwaliteit en governance. Het leiderschap evolueert mee met de organisatie. De organisatie van vandaag vraagt om andere leiderschapsstijlen dan enkele jaren geleden, en deze zullen ook weer anders zijn in de toekomst. Deze verandering kun je beschrijven als een overgang van ondernemend naar gestructureerd ondernemen. De dynamiek die dit met zich meebrengt, zit in het DNA van Hallo.
Hoe zorgt Hallo ervoor dat medewerkers zich thuis voelen binnen de organisatie?
Barry: Onze Hallo-collega’s hebben vaak de stap gemaakt van een kleiner, technisch gedreven bedrijf naar het grotere Hallo. Niet elke medewerker kan deze verandering direct omarmen, maar door vanaf het moment van overname goede begeleiding te bieden, krijgt dit adoptieproces de hoogste prioriteit. Medewerkers worden verwelkomd met een welkomstpakket en goede arbeidsvoorwaarden. Maar belangrijker nog, ze worden begeleid en geënthousiasmeerd om het Hallo-DNA te omarmen. Dit resulteert in uitstekende resultaten op het gebied van medewerkerstevredenheid en grote betrokkenheid bij het bedrijf. Het Hallo-DNA heeft een prominente plek in elk kantoor. Helemaal in stijl met het merk wordt in heldere woorden uitgelegd waarom Hallo bestaat, wat de klant hiervan mag verwachten en hoe de medewerkers en leiders samenwerken om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.
Wat is de visie van Hallo voor de toekomst?
Barry: Onze visie is helder. De ICT-markt in het MKB wordt snel gestandaardiseerd. Ondernemers in het MKB hebben geen behoefte meer aan speciale oplossingen of willen hier niet extra voor betalen. Leveranciers zoals Microsoft, Kaseya en KPN maken het mogelijk om een gestandaardiseerd portfolio aan te bieden dat in de meeste situaties volstaat. Afhankelijk van de grootte van de klant bedient Hallo het MKB via drie verkoopkanalen: transactional sales via het web en telefoon voor kleinere ondernemers, via de regionale hubs voor MKB-ondernemingen van 20 tot 500 medewerkers, en via het Enterprise team (nu nog onder de naam Aumatics) voor het midmarket-segment.
Ik ben trots op wat het team de afgelopen jaren heeft bereikt, maar we hebben ook de ambitie om verder te groeien, zowel in Nederland als daarbuiten, door nieuwe MSP’s aan te sluiten bij het Hallo-merk. Het zou geweldig zijn als over een paar jaar elke ondernemer in het MKB bij elk ICT-aankooptraject Hallo overweegt als potentiële leverancier. Het merk staat, het platform is beschikbaar en er ligt een stevige basis om deze ambitie waar te maken.
Over Barry Wissink
Barry is een echte Westfries van 49 jaar: kort, duidelijk en recht door zee. Hij begon zijn opleiding in de elektrotechniek en breidde zijn kennis uit met studies in Technische Bedrijfskunde en een MBA. Deze solide basis vormde het fundament voor een succesvolle carrière in de telecomsector. Barry startte zijn loopbaan bij Versatel waar hij verschillende commerciële en operationele rollen vervulde. Versatel werd vervolgens verkocht aan Tele2. Als Directeur Zakelijke markt was Barry daarna betrokken bij de verkoop van Tele2 aan T-Mobile, waarna het tijd werd voor een nieuwe uitdaging. Uiteindelijk kwam hij in contact met Vortex, een van de initiatiefnemers en financiers van het huidige Hallo. Zo werd hij uiteindelijk gevraagd om CEO te worden van Hallo.