Of het nu gaat om WhatsApp, Instagram, Facebook of TikTok: onze telefoons staan vol met social media-apps. Deze kunnen voor de nodige afleiding zorgen en daarnaast maken gebruikers zich zorgen over hun privacy. Maar liefst vier op de tien Nederlanders overwegen daarom een of meer ‘sociale apps’ van hun telefoon te verwijderen. Snapchat staat het vaakst op de nominatie om verbannen te worden, zo blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster.
In samenwerking met onderzoeksbureau Panel Inzicht vroeg Slimster duizend Nederlanders welke apps zij op hun smartphone hebben en in hoeverre zij overwegen deze eraf te gooien. WhatsApp blijkt verreweg de meestgebruikte app, gevolgd door Facebook en YouTube. Het zijn echter met name Snapchat en Instagram die het vaakst genoemd worden als kandidaat om verwijderd te worden.
Mannen zijn klaar met foto’s en filmpjes
Er zijn op dit vlak grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen blijken namelijk vaker uitgekeken te zijn op social media-apps dan vrouwen. Vooral ‘plaatjes en filmpjes kijken’ op Instagram, Snapchat of TikTok hoeft van veel mannen niet meer zo nodig. De app die vrouwen het vaakst kunnen missen is daarentegen Facebook. Ook opvallend: een op de tien mannen zegt te overwegen te stoppen met Whatsappen, vijf keer zoveel als bij de vrouwen.
Pensionado’s zien nut LinkedIn niet meer in
Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er verschillen. Waar de oudere generaties nog behoorlijk gehecht zijn aan Facebook, zegt een op de drie jongeren (18-30 jaar) deze app wel te willen verwijderen. Ook veel dertigers zijn er wel klaar mee. Van de 70-plussers daarentegen geven juist ruim vier op de tien ondervraagden aan de meerwaarde van LinkedIn niet langer in te zien. Dat kan er volgens Slimster mee te maken hebben dat zij in veel gevallen gepensioneerd zijn en daarom weinig waarde meer hechten aan hun zakelijke netwerk.
Films en series nog grotere tijdsverslinders
Volgens Pascal van de Beek van Slimster laat dit onderzoek zien dat steeds meer mensen zich bewust worden van de impact van social media op hun dagelijks leven. “De druk om altijd maar online te zijn en eindeloos te scrollen, begint zijn tol te eisen. Veel mensen willen meer rust en privacy en zijn daarom kritisch op de apps die ze dagelijks gebruiken.”
Uit het Social Media Onderzoek 2024 van Newcom bleek dat Nederlanders gemiddeld bijna twee uur per dag doorbrengen op social media. Voor jongeren (15 tot 19 jaar) is dat zelfs bijna drie uur. Dat heeft gevolgen voor de mentale gesteldheid, zo bleek onlangs uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Maar liefst 60 procent van de tieners ervaart overwegend of zelfs uitsluitend negatieve effecten van hun social media-gebruik.
Naast social media zijn ook streamingdiensten ware tijdverslinders. Zo kijken we dagelijks gemiddeld 2 uur en een kwartier naar films en series. Dat we nog meer gehecht zijn aan Netflix en Videoland dan aan social media, bleek vorig jaar uit een ander onderzoek van Slimster. Op de stelling ‘Nooit meer op social media of nooit meer films of series streamen?’ kozen bijna zes op de tien ondervraagden ervoor om ‘de socials’ vaarwel te zeggen.