LG Electronics (LG) heeft een belang van 80 procent verworven in Athom, gevestigd in Enschede. Athom is een technologiebedrijf dat de smart home hub ‘Homey’ verkoopt, die verbinding maakt met huishoudelijke apparaten en IoT-apparaten, en ook cloud-abonnementsservices aanbiedt. ‘Homey’, opgericht in 2014 door de toenmalige TU studenten Stefan Witkamp en Emile Nijssen, is de afgelopen tien jaar voornamelijk in Europa uitgebreid, met een trouwe klantenkring van honderdduizenden gebruikers. Volgens Emile Nijssen kan Athom sneller groeien nu het is overgenomen. „Aan onze budgetten zat natuurlijk een limiet, nu krijgen we met een wereldspeler achter ons meer spankracht om te expanderen. Maar we blijven gewoon in Enschede, hier ligt onze basis en hier wonen onze mensen. Plannen om te vertrekken zijn er niet.”
Vanaf 2023 zijn Homey-apparaten beschikbaar in Australië, Singapore, de VS en Canada, naast Europa. Deze strategische overname is erop gericht om LG’s connectiviteit binnen open smart home-ecosystemen te verbeteren. Door de mogelijkheden van Athom te integreren met LG’s Affectionate Intelligence-technologie, streeft LG ernaar om het AI-gedreven tijdperk van woninginnovatie te leiden.
De overeenkomst omvat plannen om de resterende 20 procent binnen de komende drie jaar te verwerven. LG is van plan om de uitgebreide connectiviteit van Athom, die duizenden apparaten, sensoren en verlichtingsapparaten verbindt, te integreren met het generatieve AI-enabled LG ThinQ-platform. Deze integratie is gericht op het creëren van een AI-huis dat optimale ruimteoplossingen levert door een dieper begrip van de klant te krijgen. In LG’s AI-huis zullen klanten omgaan met generatieve AI, die apparaten en IoT-apparaten zal beheren om een gepersonaliseerde omgeving te creëren die is afgestemd op hun voorkeuren.
LG wil de gedifferentieerde klantervaring van AI-huizen uitbreiden naar verschillende ruimtes waar klanten hun tijd doorbrengen, zoals commerciële ruimtes en mobiele omgevingen. Zo ontstaat uiteindelijk het concept van ‘Intelligente Ruimte’ en kan het verder worden ontwikkeld.
Athom is een technologiebedrijf dat de smart home hub ‘Homey’ verkoopt, die verbinding maakt met huishoudelijke apparaten en IoT-apparaten, en ook cloud-abonnementsservices aanbiedt. ‘Homey’ werd opgericht in 2014 en is de afgelopen tien jaar voornamelijk in Europa uitgebreid, met een trouwe klantenkring van honderdduizenden gebruikers. Vanaf 2023 zijn Homey-apparaten beschikbaar in Australië, Singapore, de VS en Canada, naast Europa.
Athom heeft zijn eigen hub en OS ontwikkeld om een onafhankelijk smart home ecosysteem te creëren. Het vlaggenschip, Homey Pro, kan verbinding maken met meer dan 50.000 apparaten en ondersteunt verschillende verbindingsmethoden, waaronder Wi-Fi, Bluetooth, Z-Wave, Matter en Thread, waardoor het zeer veelzijdig en open is.
De Homey App Store, beheerd door Athom, biedt ongeveer 1.000 applicaties voor het verbinden en bedienen van huishoudelijke apparaten van merken als Philips Hue en IKEA. Veel van deze applicaties zijn gebaseerd op officiële partnerschappen, naast een groot aantal apps die zijn ontwikkeld door de Homey-community. Deze community van ontwikkelaars draagt actief bij aan het open platform van Athom en breidt voortdurend het aanbod van merken en apparaten uit die kunnen worden verbonden met de hub. Gebruikers kunnen eenvoudig een smart home-omgeving creëren door apps te downloaden uit de store en hun apparaten te koppelen.
LG staat op het punt de schaalbaarheid die nodig is voor de implementatie van AI-huizen aanzienlijk te verbeteren, met als doel de hoogste industrienormen te bereiken. Dit zal worden bereikt door de smart home-technologie van het LG ThinQ-platform te integreren met het open ecosysteem van Athom en IoT-apparaatconnectiviteit. De overname van Athom is met name opmerkelijk, omdat LG hiermee apparaten en services van derden in zijn ecosysteem kan opnemen. Deze integratie zal LG diepere inzichten bieden in de gebruikspatronen van klanten en de levering van gepersonaliseerde services versnellen.
“De overname van Athom is een hoeksteen voor onze AI-thuisactiviteiten”, aldus Jung Ki-hyun, executive vice president en hoofd van LG’s Platform Business Center. “Door de synergie tussen de twee bedrijven te benutten, breiden we ons open ecosysteem en externe integratieservices uit, met als doel klanten meer diverse en multidimensionale ruimte-ervaringen te bieden.”
Zelfs na de overname zal Athom onafhankelijk blijven opereren, met behoud van haar bedrijfsactiviteiten en branding. Deze strategie is ontworpen om Athom’s groeipotentieel en unieke sterktes te maximaliseren en tegelijkertijd synergieën te bevorderen in het bedrijfsleven, onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden en platformgebruik.
LG’s introductie van de AI home, die Athom’s open smart home platform integreert met zijn eigen AI-technologie, onderstreept de toewijding van het bedrijf om de overgang te maken van een hardware-gerichte naar een software-gebaseerde platform business. In 2021 breidde LG zijn tv-business uit van hardware naar software door de tv-platformmarkt te betreden met zijn webOS-platform. Om deze verschuiving te ondersteunen, nam LG Alphonso over, een Amerikaans wereldwijd technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in televisiemedia, machine learning en big-data analytics. Alphonso opereert nu als LG Ad Solutions, een kerncomponent van de webOS content- en service business.
LG wil een continue relatie met klanten opbouwen via talloze apparaten die verbonden zijn met het AI-huis. Uiteindelijk wil LG uitgroeien tot een ‘Smart Life Solution Company’ die onderscheidende waarde biedt.
Volgens marktonderzoeksbureau TechNavio zal de wereldwijde markt voor slimme huizen naar verwachting groeien van 81,2 miljard dollar in 2023 naar 260,24 miljard dollar in 2028, met een gemiddelde jaarlijkse groeivoet van 26,23 procent.
“LG ontwikkelt zich tot een intelligent ruimteoplossingenbedrijf dat ervaringen in verschillende leefruimtes verbindt en uitbreidt. We zullen strategische investeringen blijven doen om ons bedrijfsparadigma te verschuiven, zoals blijkt uit onze opeenvolgende toetredingen tot platformgebaseerde apparaatservices en -oplossingen zoals het webOS-advertentieplatform en AI home”, aldus William Cho, CEO van LG Electronics.