Wil je de kans op conversie en terugkerende klanten laten groeien? Personalisatie is dé manier om klanten aan je te binden. Het creëren van betrokkenheid en inspelen op de individuele behoeftes van de klant is voor veel webshops essentieel voor meer verkopen. Maar wat kun je binnen de e-commerce fulfilment nu personaliseren?
Wat bedoelen we met personalisatie en waarom is het belangrijk?
Als je vertrouwen en herkenning wilt opbouwen bij je klanten, dan zul je aan de slag moeten gaan met personalisatie en branding. Bij personalisatie draait het om anticiperen naar de behoeftes van je klanten en hier de content, je product of dienst op afstemmen. Dit gaat veel verder dan alleen de aanhef van je e-mails personaliseren.
Klanten verwachten een persoonlijke ervaring tijdens het shoppen en willen zich kunnen identificeren met een merk. Als je in het huidige e-commerce klimaat wil concurreren, dan zul je de verwachtingen van consumenten steeds weer moeten overtreffen. Personalisatie is dus onmisbaar.
Op welke manieren kun je personaliseren binnen e-fulfilment?
Niet alleen binnen marketing en communicatie zul je personalisatie moeten integreren, dit geldt ook voor je e-fulfilment strategie. Stiekem zijn er best wat onderdelen aanpasbaar naar de sfeer en stijl van jouw merk. We zetten ze hieronder op een rijtje.
Verpakking
Een manier waarop je je kunt onderscheiden van de concurrent is door unieke verpakkingen te maken. Zo zijn de dozen of zakken helemaal in de huisstijl van je bedrijf te ontwerpen. Felle kleuren, leuke prints of duurzaam materiaal: er is ontzettend veel mogelijk.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om een pakket te voorzien van een persoonlijk kaartje of een kortingscode bijvoorbeeld. Dit stimuleert conversie en vergroot de kans op een volgende aankoop.
Winkelwagencheck-out
Een mogelijkheid die https://monta.nl/ aanbiedt is de winkelwagencheck-out personaliseren, helemaal in jouw branding. Deze plugin geeft je klanten de vrijheid om te kiezen tussen vervoerders, afhaallocaties en bezorgtijden. Veel consumenten hebben een favoriete vervoerder en moment van de dag om een pakket te ontvangen, dus de optie om zelf te kunnen kiezen uit bezorgopties verhoogt klanttevredenheid.
E-mails
Consumenten willen niets anders dan goed geïnformeerd worden en blijven over hun bestellingen. De e-mails kun je personaliseren door elementen vanuit je huisstijl te integreren, de mail persoonlijk en in de tone-of-voice van je bedrijf te schrijven en persoonlijk af te sluiten door de naam van een klantenservice medewerker te benoemen bijvoorbeeld.
Retouren
Het is echter ook mogelijk om het retourproces te personaliseren. Bied bijvoorbeeld diverse retouropties aan, zodat de consument zelf bepaalt bij welke vervoerder ze een pakket inleveren. Moeten ze hun retourformulier digitaal invullen en het verzendlabel zelf printen? Of stuur je het label mee bij iedere verzending? Het formulier kun je ook naar wens personaliseren met eigen kleuren, lettertype en logo.
Begin bij het begin
Voordat je begint met het personaliseren van je e-commerce fulfilment, is het raadzaam om eerst de branding van je bedrijf te bepalen, mocht je dat nog niet gedaan hebben. De branding en de manier waarop je met je klanten wil communiceren is het uitgangspunt van de personalisatie. Voer dit vervolgens in alle facetten van je organisatie door, zodat er harmonie ontstaat. Van webshop en marketing tot verpakking en retouren.