Dstny zit bepaald niet stil. Na jaren van overnames en een rebranding in 2022 legde de Europese totaalleverancier van zakelijke communicatie in 2023 de focus op het optimaliseren van het eigen UCaaS-platform. Dit voorjaar is hét moment om met het resultaat naar buiten te treden en dus de hoogste tijd om in gesprek te gaan met managing director Ed Smit van Dstny Nederland.
Dstny is nu een jaar live met het unified communications platform. Hoe is die lancering verlopen?
“We zijn erg tevreden over Dstny UCaaS. We waren in Nederland sterk afhankelijk van 3rd party platformen en zijn nu overgeschakeld naar onze eigen technologie. Bijna 90 procent van wat we nu leveren in Nederland is gebaseerd op onze eigen technologie. Het was spannend, want je moet het wel waarmaken. Daarbij is de Nederlandse markt behoorlijk competitief. Je kunt in Nederland, als je een beetje om je heen kijkt, met gemak een tiental platformen vinden die niet zoveel van elkaar verschillen. Er is dan ook een behoorlijke prijscompetitie gaande. Dus je moet jezelf als bedrijf daar ook weer opnieuw gaan positio- neren met een product.”
Hoe onderscheidt Dstny zich tussen al die aanbieders?
“Wij richten ons met onze mobile first propo- sitie met name op het MKB, met integraties met CRM- en ERP-systemen via ons eigen ontwikkelde VoIPcube middleware. En sinds kort ook de integratie met MS Teams, waarbij we onze UCaaS-tenant koppelen met Teams. Met al deze integraties maken we het onder- scheid naar onze klanten en partners. En met gebruiksgemak voor partner, beheerder en gebruiker. Daarnaast heeft Dstny een heel goede vast-mobiel-propositie in combinatie met Odido. Die samenwerking met Odido is logisch. We zijn als Dstny Group ook leverancier aan Odido voor hun Business Essentials platform. En aan de andere kant van Odido nemen wij hun mobiele abonnementen af.”
Hoe ziet het portfolio er uit?
“ConnectMe is onze kapstok en de applicatie die je installeert om Dstny UCaaS te kunnen gebruiken. Het Service Management Portal is de laag voor de IT-partner of de IT-verantwoor- delijke binnen het bedrijf. Hij of zij kan hier het UCaaS-gedeelte beheren. Welke gebruikers zitten erop, welke rechten krijgen die gebruikers en welke rechten krijgen ze bijvoorbeeld in ConnectMe. Ook de IT-beheerder van een MKB-bedrijf heeft nu veel beheersfuncties. De oplossingen zijn nu allemaal gekoppeld. Dat geldt ook voor VoIPcube. Binnenkort krijg je via de app ook toegang tot het Service Management Portal (SMP). Onze partners kunnen veel zelf beheren. Bijvoorbeeld via CRM- en ERP-integraties. Dat hebben we nu ook voor partners toegankelijk gemaakt binnen ons FLUX-platform. Ook de market- place met bijna 80 integraties is hier zichtbaar. De integraties waar we het meer dan een jaar geleden in ons laatste gesprek over hadden, hebben we voor elkaar. Nu gaan we vol focussen op marketing.”
En wat merkt de gebruiker hiervan?
“Voor alle nieuwe features en integraties kun je als gebruiker zelf de instellingen beheren. Je neemt er je gesprekken aan en handelt ze af in de app. Als je via verschillende kanalen informatie krijgt aangeboden, gaat dat ook in ConnectMe beheerd worden. Het is ook mogelijk om de opties te beperken voor organisaties die dat eigen beheer van eindklanten niet willen. Het hangt van de organisatie af wat ze graag willen hebben. Willen ze heel veel vrijheid en instellingen geven aan eindgebruikers. Of willen ze het juist inperken met een strak regime.”
Dstny is dus alles binnen Europa aan het gelijk trekken, qua portfolio. Hoever zijn jullie daarmee in Nederland?
“Binnen de hele Dstny-groep werken we aan een uniform portfolio. Daar is Nederland al heel ver in. We kijken dan naar drie pijlers. Connectiviteit, UCaaS en mobiel.
In Nederland hebben wij het nieuwe Dstny Secure Internet Access. Hier leveren we, in samenwerking
met Cisco Meraki, een beveiligde internetverbinding gericht op het MKB. Waarbij het beheer voor de klant ook eenvoudiger wordt, zeker als een klant meerdere locaties heeft. Hier zie ik ook wel een trend de komende jaren; het verbeteren van de beveiliging in het MKB, ook aangejaagd door de NIS2-richtlijn.”
“Ten tweede de UCaaS-platformen binnen Nederland. We gaan hier binnen de Dstny groep gefaseerd over naar Dstny UCaaS. En de derde is natuurlijk mobiel. Ook hier zien we dat het per land wat verschilt, omdat
de mobiele operators in de verschillende landen niet identiek zijn. Odido heeft onlangs ook de propositie verbeterd, je koopt geen databundel meer, maar je hebt een abonnement op basis van snelheid. Je betaalt voor de downloadcapaciteit die je wilt hebben. Ook heeft Odido zijn netwerk al voorbereid op de 3,5 GHz frequenties die beschikbaar gaan komen. Meer dan 60 procent van het netwerk is al klaar en in de loop van het jaar zal het 100 procent zijn omgebouwd. Dat is voor ons ook belangrijk, die mobiele integratie in combinatie met hoge data- capaciteit.”
“In Nederland zijn we er al helemaal klaar voor. We zitten allemaal op Dstny UCaaS. Onze mobiele relatie is goed en ons fixed portfolio ook. Van een aantal diensten die buiten onze core business vallen, hebben we recent afscheid genomen, zoals softwareontwikkeling, web development en webhosting. We focussen ons nu volledig op de drie productcategorieën.”
Gaat Dstny de samenwerking met partijen als Xelion en 3CX hierdoor uitfaseren?
“We hebben het contract met Xelion vorig jaar vernieuwd en blijven dat gewoon ondersteunen. Onze mensen blijven ook de technische kennis bijhouden. We willen dat klanten loyaal blijven aan ons. Als zij een bepaalde functionaliteit willen en dat past beter in een ander platform, gaan wij ze niet dwingen om te migreren naar een ander platform. We willen dat een klant die tevreden is met zijn oplossing ook tevreden blijft.”
Heb je het hierbij ook over callcentertechnologie?
“Voor de toekomst is de omnichannel aanpak heel belangrijk, ook voor het MKB. Een MKB’er die druk bezig is met zijn klanten, krijgt veel vragen binnen via verschil- lende kanalen. Het is fijn als je dat centraal binnenkrijgt en met AI kunt selecteren op relevantie. En kunt afhan- delen op één plek. We werken aan een oplossing binnen ConnectMe die voor de gemiddelde MKB betaalbaar is en een verlichting van zijn takenpakket betekent. Een mooie combinatie van omnichannel en AI.”
“Ook hier draait het voor ons om ‘Simplicity obsessed’; het gaat er uiteindelijk om dat we het voor iedereen, partners, IT-beheerders én eindgebruikers, zo makkelijk mogelijk maken.”