‘SuperVision’, ‘Golden Master’, ‘community driven roadmap’. Even lijkt het alsof we in een serieuze science fiction film zijn beland. Maar we bevinden ons toch echt op het hoofdkantoor van KPN Partner Network in Ede. En hier is de toekomst voor MSP Nederland al werkelijkheid geworden met de recente introductie van SuperVision, zo horen we van Mitchell Schimmer en Fabio van der Burg. Ze vertellen over de nieuwste beheertool die het de MSP een flink stuk makkelijker gaat maken met het organiseren van de Microsoft 365-omgeving bij hun klanten.
Even naar het begin, wát is SuperVision nu eigenlijk. Zoals gezegd betreft het een beheertool, waarmee de MSP vanuit een blauwdruk, de zogeheten Golden Master, heel snel een volledige klantomgeving kan instellen. Die blauwdruk leg je bij elke nieuwe klant over de bestaande situatie heen, waardoor je snel imperfecties kunt signaleren of klant specifieke aanpassingen kunt doen.
Snelheid en gemak
Mitchell Schimmer, Manager Portfolio Cloud, Workplace & Security: “De dienst zorgt voor verregaande controle over Microsoft klantomgevingen en stelt de MSP in staat om snel te reageren op risico’s. Het automati- seert veelvoorkomende werkzaamheden, ondersteunt bij het verhogen van de veiligheid van werkplekken, en helpt te voldoen aan steeds strengere wetgeving. SuperVision vergelijkt continue al jouw klant- omgevingen met jouw gewenste ideale Microsoft configuratie, ook wel de Golden Master genoemd. Met SuperVision zie je dus direct of en waar de werkplekken bij een klant hiervan afwijken.Hierdoor kan de MSP met dezelfde hoeveelheid mensen, meer klanten efficiënter en op een hoger serviceniveau bedienen.” Het mooie is ook de verregaande integratie met het bestaande platform OneBase. Hiermee kan de partner én ook de eindklant al hun telecom, IT en securitydiensten configureren en beheren.
Tekort aan personeel en kennis
Mitchell vervolgt: “Net als veel innovaties bij KPN Partner Network is het ontstaan vanuit de vraag; hoe kunnen we het nog makkelijker maken voor onze partners en daarnaast waarde toevoegen aan hun aanbod?
We zagen een paar jaar terug het probleem om goed personeel te werven opdoemen. Daarnaast zag je dat de originele telecompartners opschoven naar het IT-domein. Maar in feite waren ze daar vaak qua kennis en menskracht nog niet helemaal klaar voor. Daarbij was de grootste bottleneck voor vrijwel alle partners de vraag hoe grip te krijgen en te houden op het beheer van hun klantomgevingen. Als MSP met tientallen of honderden klanten, hoe houd je al die omgevingen veilig en zorg je dat de juiste policies actief staan? Dus hoe kunnen we dat via tooling eenvoudiger maken, zoals we dat bij telecom doen?
Niveau verbeteren
Als je vervolgens een kijkje achter de schermen van SuperVision neemt, kun je moeilijk om het enthousiasme van Fabio van der Burg heen. Uitgerust met zo’n 36 Microsoft certificaten kent hij vrijwel alle hoeken
en gaten en vooral ook de valkuilen van de Microsoft omgeving. Als Technisch Consultant voor SuperVision in het team Business Development is het zijn taak om partners mee te nemen in de nieuwe beheertool. “Met Supervison maak je een blauwdruk van hoe je wenst dat die werkplekken bij een klant er in een Microsoft omgeving uit moeten zien. Zeg maar
een tenant van Microsoft voor al je klanten. Dat noemen wij een Golden Master. SuperVision legt vervolgens automatisch jouw Golden Master en klantomgevingen tegen elkaar aan. En kijkt dan waar overlap is en waar verschillen of afwijkingen zitten. Bij geen afwijkingen zie je groene vinkjes en dan is de nieuwe omgeving snel klaar. Een afwijking kan iets zijn wat wel in mijn blauwdruk zit, maar niet in de klantomgeving. Het is direct inzichtelijk waar een afwijking zit zodat ik niet alle portalen van Microsoft langs moet om de afwijking te vinden. Ik kan dat met een klik bijwerken in die klantomgeving. Dat scheelt mij qua beheer als IT’er heel veel werk.”
Voorbeelden
Fabio noemt als voorbeeld de MS Authenticator die gebruikt kan worden voor MFA om veilig in te loggen. “Als je dit hebt ingericht voor een klant kan het alsnog gebeuren dat door omstandigheden een medewerker
bij de klant het in de configuratie uitzet. Je bent daar niet direct van op
de hoogte maar jouw klant is wel gelijk een stuk minder veilig aan het werk. Met SuperVision zie je dit gelijk en is het binnen een handomdraai hersteld. En als de klant van de blauwdruk wil blijven afwijken, ook als je de mogelijke gevolgen hiervan hebt uitgelegd, dan leg je deze afspraak met de klant in SuperVision vast. Zo heb je in 1 omgeving een goed totaal overzicht.” “De partner blijft altijd in controle. Hij bepaalt. Misschien dat
je in die klantomgeving bewust iets even uitzet. Bijvoorbeeld wanneer je Bitlocker niet aan kunt zetten omdat er nog oude laptops in gebruik zijn. Dat biedt bovendien een mooie gelegenheid om met die klant in gesprek te gaan over de volgende stap en mogelijk een upsell: wil je veilig werken, dan moet je misschien toch eens nieuwe laptops gaan kopen.”
Integratie met OneBase
Uniek is ook de integratie met OneBase. Fabio: “Daar zit voor mij de meeste toegevoegde waarde. Als MSP heb je met OneBase al je beheer- zaken bij elkaar. Of het nu gaat om cloud-, security- en telecomdiensten, of een domeinnaam. Hier heb je alle diensten en al je beheer op één plek. Daar zit natuurlijk heel veel waarde in. Zo willen we OneBase de komende jaren verder uitbouwen tot hét partnerportaal waar jij als partner al jouw cloud-, werkplek-, security- en telecomdiensten kunt bestellen, leveren en beheren. Daarnaast weet de partner en de eindklant zich verzekerd van een superveilige omgeving. De gehele OneBase omgeving voldoet aan onze superstrenge KPN Security Policy en wordt hierop regelmatig getoetst.”
Partners enthousiast
Partners reageerden positief tijdens de launch eerder dit jaar, stelt Mitchell. “Ze herkennen het probleem binnen hun organisatie en zien de waarde van de tool voor henzelf. Het wekt ook vertrouwen dat we de tool samen met een partner hebben gebouwd.” SuperVision is een joint venture
van KPN met het Veghelse Supervison. “Samen met negen ontwikkel- partners is de laatste anderhalf jaar de ontwikkeling van de tool tot stand gekomen. Het is ook echt mede door MSP’s ontwikkeld. Daardoor zie je dat het heel goed aansluit bij veel van de behoeften van hun collega’s. Het wordt ook bij ons de Community Driven Roadmap genoemd. Dus kom jij met een idee waarvan je denkt dat het je repeterende werkzaam- heden in Microsoft configuraties zou kunnen verbeteren, dan is het fijn dat we zelf onze eigen ontwikkelkracht hebben. Dus wij hoeven niet te wachten op ontwikkeling of een goedkeuring of iets dergelijks. Nee, het gaat zo verschrikkelijk snel. Er zit daarnaast ook een dedicated team bij het OneBase platform die specifiek ervoor zorgen dat het in de front-end goed bruikbaar is, en het er meteen staat. Er is één keer in de twee weken een grote feature update. Maar als er met spoed nog iets extra’s aangemaakt moet worden, dan wordt dat gewoon direct uitgevoerd.”
Cross-sell- en uitbreidmogelijkheden
Mitchell ziet duidelijk twee soorten klanten, de brownfield situatie van IT-partners die al een tool hebben, maar vaak gefragmenteerd ingericht.
En de greenfield omgeving van telecom-partners die richting IT willen bewegen. “Die kunnen vanaf blanco starten en het in één keer goed neerzetten.” Fabio vult aan: “Die greenfield-partner die naar IT wil bewegen kan bij zijn klant heel snel die cross-sell doen nu. Hij heeft
maar één iemand nodig die een goede architect is voor de Golden Master en twee personen die het dashboard inrichten. Dat zorgt
ervoor dat zij heel snel kunnen versnellen op hun huidige base via een mooie cross-sell. Voor partners die een telecomklant hebben waar ze Microsoft werkplekken kunnen toevoegen, is dat top. Voor de traditionele IT-partners met veel kennis over de werkplek zien wij dat zij niet zo’n grote base hebben. Ze hebben vaak een aantal grotere klanten waar ze alles goed hebben ingericht. Maar dit kost ze veel tijd en ze hebben dan niet de capaciteit om verder op te kunnen schalen naar nog meer klanten. Dus voor hen is het meer een tool om de verbreding op te zoeken. Door efficiënter te werken met behoud van kwaliteit, komt ruimte voor nieuwe klanten. Eerder kon hij één klant onboarden en deed daar vier weken over. Nu kan hij dat rustig in een korte tijd bij elkaar laten klikken door iemand die meer op de achtergrond zit.”
Roadmap
De tooling van SuperVision richt zich nu vooral op de digitale werkplek. Voorlopig is de nieuwe tool nog lang niet uitontwikkeld. De zogenaamde community driven roadmap vermeldt voor de komende maanden uit- breidingen met Exchange, SharePoint en Teams, plus een uitbreiding van het Risk Center, waaronder met NIS-2, app registrations, non-compliant devices en dergelijke. Fabio: “We hebben natuurlijk in OneBase een hele mooie inrichting hoe je je Teams telefooncentrale straks in kan richten. Dan zou het wel zo handig zijn dat je een standaard configuratie al meteen kan pushen. Dan hoef je dat niet meer telkens apart in te richten. Daarnaast zullen we rapportages gaan toevoegen, die inzicht geven in de veiligheid en compliance. Ook voor de eindklanten, we merken dat die meer inzichten willen hebben. En als partner kun je daar weer goed over adviseren. Als partner wordt je dan van reactief – reageren als er wat stuk is – meer proactief, zo van; ik zie hier een trend, mogelijk kunnen we daar wat mee. Of dat je bij de klant kunt aangeven in hoeverre hij NIS- compliant is.” Kortom, SuperVision is here to stay, benadrukt Mitchell
tot slot. “We blijven hierin investeren. Dat is belangrijk voor de partners om te weten.”