Pieter Waasdorp, de eigenaar van Falster Consultancy, beschikt over een uitgebreid netwerk in de Europese secundaire markt. Met zijn kennis en achtergrond adviseert hij talloze reparatiebedrijven en zowel kopers als verkopers van tweedehands smartphones.
Hoe kijk je terug op 2023?
Het buzzwoord van 2023 was ‘duurzaam’. Je kon er dit jaar niet omheen. Plotseling is iedereen en alles groen. Maar op de IFA, dé grote elektronicabeurs in Berlijn, leek het vaak eerder op greenwashing. Ik kwam daar talloze grote en kleine bedrijven tegen die allemaal claimden duurzaam te zijn zonder die claim echt te kunnen onderbouwen. Hoewel de aandacht voor duurzaamheid prijzenswaardig is, draait het uiteindelijk om de daadwerkelijke impact op het milieu. Duurzaamheid is meer dan gewoon een woord. In 2024 kan het zijn dat we het kaf van het koren gaan scheiden.
Welke opvallende trend zag je in de markt?
Boven de Nederlandse secundaire smartphonemarkt, die draait om de georganiseerde in- en verkoop van gebruikte telefoons, voornamelijk Apple iPhones, hangen donkere wolken. Zonder twijfel markeert 2023 het jaar waarin de groei plotseling stagneerde. De reden voor deze stilstand? Er is een tekort aan kwalitatieve gebruikte toestellen. Het zou mij niets verbazen als er volgend jaar enkele bekende spelers gaan omvallen. De markt slaagt er nog niet in om consumenten massaal hun oude telefoons in te laten ruilen bij de aankoop van een nieuwe smartphone. Europa loopt hierbij ver achter op bijvoorbeeld Amerika, waar bijna vijf keer zoveel oude apparaten worden ingeleverd. Als we de komende jaren groei willen blijven realiseren, moeten we meer consumenten warm maken voor het inruilen van hun oude telefoon.
Welk bedrjf was top en flop?
Flop was reparatieketen Fixers. Een constatering die ik met pijn in het hart moet doen. Het verlengen van de levensduur van smartphones is kostenefficiënt en bijzonder duurzaam. Hoe meer kwalitatief hoogwaardige reparateurs des te beter. Fixers had ons hierbij kunnen helpen. Maar het mocht niet zo zijn. De eigenaren leken meer bezig te zijn met hun eigen portemonnee dan met het succesvol maken van de keten. Een grote groep, vooral kleine investeerders, lijkt hiervan de dupe te zijn geworden. Wij kunnen hieruit belangrijke lessen trekken. De Nederlandse reparatiemarkt is complex en niet altijd eenvoudig te begrijpen.
En als het bijna te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook vaak het geval.
En top? Dat is veel lastiger. Wat mij betreft sprong er dit jaar niet echt een bedrijf bovenuit.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Ik ben erg onder de indruk van het businessmodel van de Nederlandse startup Valyuu. Het combineert naadloos het concept van een reguliere ‘inruilwebsite’ met een marktplaats. Gebruikers die hun toestel willen inruilen hebben hierbij twee opties. Het toestel kan uitgebreid getest, gefotografeerd en vervolgens op de Valyuu-website te koop aangeboden. Of het ingeleverde apparaat wordt direct doorverkocht aan refurbishers. Het bedrijf garandeert dat bij de eerste optie het toestel binnen 10 dagen wordt verkocht, terwijl bij de tweede optie een razendsnelle uitbetaling binnen 1 werkdag plaatsvindt. De eerste optie levert overigens een fractie meer op. Het concept is bijna geniaal in eenvoud en geeft vertrouwen aan consumenten. En bij investeerders. Die stapten massaal in bij de laatste financieringsronde deze zomer. Er moeten meer toestellen in Nederland worden ingeruild en Valyuu gaat daarbij helpen. Wij gaan nog veel horen over dit bedrijf in 2024.
Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven?
Blijf duurzaam en vooral gezond!