Een terugblik op het telecomjaar is voor TBM niet compleet zonder een bezoek aan Rosmalen. Aan Tom Mulder, directeur van X2com, welteverstaan. Al jarenlang een stabiele aanbieder met een steeds completer portfolio aan telefonie en aanverwante diensten voor channelpartners in Nederland en België. We zijn benieuwd naar wat er na de keur aan innovaties en nieuwe diensten in 2022 in 2023 is gebeurd. En wat de verwachtingen zijn voor 2024.”
Tom is in ieder geval meer dan tevreden over de cijfers, begint hij zijn verhaal. “De groei stond de voorgaande jaren door covid wat onder druk. Nu hebben we de ouderwetse lijn omhoog weer te pakken. We hebben niet zoveel nieuws naar buiten gebracht als in 2022, maar zijn achter de schermen heel actief geweest. We hebben veel van onze producten en diensten tegen het licht gehouden. Of het nu om pricing, informatie op de kennisbank, dienstenbeschrijving, of facturatie gaat. Legacy opruimen, en verzilveren wat we hebben neergezet. Dat heeft ons veel gebracht, want dat maakt dat je product gewoon kwalitatief beter wordt.
Portal
Daarnaast is het hele jaar door geïnvesteerd in de portal, vertelt hij. “Daar werken onze partners en wijzelf in. Er komen een paar leuke dingen aan, onder meer een Auto Provisioning Server (APS), waarbij de partner in de portal ook kan zien of verbindingen up zijn. Hij kan automatisch routers laten confi gureren en afsturen naar zijn klant, gecombineerd met 4G-backup.” De portal is toch wel het kloppend hart van de organisatie. “Daar zijn dan ook weer de nodige zaken ingebouwd. Denk aan de totale postcodecheck voor alle netwerken en de meerdere dienstofferte, dus ook tooling om partners makkelijker te helpen verkopen. We hebben diverse API-koppelingen ter beschikking gesteld, zodat partners kunnen koppelen met onze portal als ze hun eigen systeem hebben. Wat we wel gaan doen is vanuit het beheer in NOC meer investeren in single sign-on. Dus de kennisbank tot en met inloggen in de portal en in de ACS, alles brengen naar één systeem.”
Gebruiksgemak
Het makkelijk maken voor de partner is altijd een van de basisvoorwaarden binnen X2com. “Makkelijker bestellen, monitoren en beheren. Uiteindelijk moet het werken met Xcom de partner geld opleveren. In efficiëntie, in goede inkoop of in compleet portfolio. De partner moet voelen dat hij in een warm bad terecht komt. Dat doen we met de onboarding die we echt al strak hebben staan. We hebben X2academy, onze online leerlijnen en kennisbank, de Portal, de innovaties op Clearvox.
Daarbij heeft iedereen hier een auto van de zaak om snel bij een klant te kunnen komen, iets dat we het afgelopen jaar ook veel hebben gedaan. Dat wordt onwijs gewaardeerd. En is er iets met een eindklant dan gaan we er gewoon als leverancier mee naar toe. Dat is onbetaalbaar.
“En natuurlijk hebben we verder gefinetuned aan de datacenters en de connectiviteit”, vervolgt Tom. “Daar hebben we in de jaren ervoor heel veel energie in gestoken. Dat resulteert de laatste jaren in een hele goede, stabiele dienstverlening. Daar zijn we echt heel erg blij mee. Ook daar investeren we onverminderd door. En laten we Clearvox niet vergeten. Ook daar loopt het developen gewoon door, wat leidt tot een vernieuwde app, twee software-updates voor Windows en Mac op de korte termijn en de onderlaag van de app wordt omgebouwd naar Webrtc.
X2 installatieservice
Maar achter de schermen zijn er wel degelijk een aantal producten en diensten geïntroduceerd. Tom: “Niet zozeer diensten die je rechtstreeks kunt kopen, maar wel allemaal gerelateerd aan servicecomponenten voor de partner. Dus meer tools waardoor die partner zich kan concentreren op waar hij specialist in is.” Een mooi voorbeeld is de X2installatieservice, wat X2com eigenlijk met stille trom heeft gelanceerd. “Wij horen vaak dat partners handen tekort komen. Of denk aan een IT-partner die minder met telecom doen maar het wel wil aanbieden. Wat die groep tegenhoudt, zijn kennis en mensen. Of het nu gaat om Clearvox of een internetverbinding, wij kunnen dat regelen en hebben daarvoor een poule van zes man die kleine en grote trajecten kunnen oppakken. Zoals ze gewend zijn onder onze vlag of white label. Het voordeel ook is dat onze mensen deze installaties natuurlijk continu uitvoeren en dus met een hoog kennisniveau snel en foutloos die omgevingen voor elkaar krijgen. In maart dit jaar werd X2com naast de afspraken met de drie grote operators ook de eerste distributeur van Youfone Zakelijk. Compleet met een feilloze en betrouwbare integratie van vaste en mobiele telefonie in combinatie met de ClearVox / Nexxt mobiele app. Aan het begin van ons bezoek vertelde Tom dat hij niet zo veel nieuws te melden had, maar als hij eenmaal op gang is, blijkt het tegendeel. Want inmiddels is ook de procedure opgestart voor ISO 27001 certifi cering. De eerste indruk van de auditor was dat we zeker binnen zes maanden gereed zijn voor de interne audit.
Partner centraal
Sinds kort houdt X2com ook een Klanttevredenheidsonderzoek onder de partners. “Dit jaar hadden we de ambitie om over de hele linie, ieder product en dienst, maar ook alle afdelingen een 8,5 te halen.
Die ambitie hebben we glansrijk gehaald. Dat zegt wel iets over hoe we bezig zijn met dat partner-DNA. We willen zorgen dat die partner echt merkt dat wij iedere dag zaken verbeteren en veranderen, dat hij daar iets van merkt. En dat wil ik aankomend jaar meer etaleren. Vaak zie je toch dat partners dingen nog niet weten, en onbekend maakt onbemind. De partners van X2com bedienen voornamelijk de MKB-markt. Die heeft bijvoorbeeld ook minder met Microsoft Teams. “Wat wij zien is dat we tot nu toe goed uit de voeten kunnen met Clearvox en een Direct Routing Teams koppeling. Maar ook wij kijken hoe je meer en verder met Teams zou kunnen integreren. Ik denk dat wij een aantal slimme dingen kunnen doen om het beter te incorporeren dan de routing van beschikbaarheid en dat soort zaken. Maar het leeft bij de meeste van onze eindklanten veel minder. Het accountantskantoor op de hoek of het autobedrijf met 20 man, de bakker, de fysiotherapeut of de huisartsenpraktijk, die doen allemaal niet zo bar veel met Teams. En in die hoek zit wel de meerderheid van onze base.”
Tijd voor innovatie
Voor komend jaar is Tom, zoals altijd, voorzichtig. “Wij zijn bescheiden en roepen niets voordat het er is. Daar kun je anders behoorlijk de mist mee ingaan. Denk aan AI, productiviteit. Ik zal ook nooit beweren dat je bij ons moet zijn als je de nieuwste technologie wilt hebben. Wij zijn daar wel echt liever een volger in. Maar we gaan zeker met nieuwe dingen komen, ook op dat vlak. Toen wij jaren geleden last hadden van storingen heb ik altijd geroepen, eerst stabiliteit, dan schaalbaarheid en dan pas naar innovatie. En dat laatste daar zitten wij nu. We zijn nu weer in staat, omdat alles stabiel en schaalbaar is, om verder te innoveren. En dat doen we nu, op kleine en op grote schaal.”