Op dit moment is er voldoende concurrentie in de telecommarkt. Dat blijkt uit het definitieve marktanalysebesluit van de ACM. Tegelijkertijd blijft de ACM waakzaam en zal zij jaarlijks de concurrentie in de telecomsector analyseren om te zorgen dat aanbieders de beste prijs-kwaliteit blijven leveren. Naar aanleiding van onderzoek constateert de ACM dat een deel van de consumenten meer kan profiteren van de mogelijkheden die de markt hen biedt.
De ACM ziet dat er momenteel voldoende concurrentie is in de telecommarkt en bekrachtigt haar eerdere standpunt dat verdere regulering van de markt nu niet nodig is. Wel heeft de ACM besloten de concurrentie op de markt op jaarbasis grondig te bekijken, om te zorgen dat de markt voor consumenten ook in de toekomst blijft werken.
Zo wordt gecontroleerd of KPN en Glaspoort zich houden aan het toezeggingenbesluit, waarmee hun glasvezelnetwerken open staan voor verschillende aanbieders van telecomdiensten. Ook zal de ACM monitoren of de voor de komende jaren aangekondigde uitrol van glasvezel ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd door verschillende partijen.
De ACM is verder alert op overnames in de telecomsector, omdat dit ook kan leiden tot een verslechtering van de concurrentiesituatie.
Manon Leijten, bestuurslid ACM: “De ACM blijft monitoren of er voldoende concurrentie in de markt is, omdat dit geen vanzelfsprekendheid is. De prijs is erg belangrijk voor consumenten. Op dit moment zien we een breed aanbod en aanbieders die bereid zijn om hoge kortingen te geven aan nieuwe klanten. Voor consumenten geldt dat het de moeite waard is om jaarlijks te kijken of het huidige abonnement nog wel de beste prijs en snelheid biedt.”
Uit eerder onderzoek blijkt dat consumenten voor internettoegang bereid zijn om over te stappen naar een andere provider als zij 18 euro per maand kunnen besparen. Cijfers van de ACM tonen dat besparingen in het eerste jaar met kortingen op kunnen lopen tot omgerekend ruim 20 euro per maand. Ook kunnen consumenten in latere jaren besparingen halen.
In zijn algemeenheid geldt dat hoe hoger de snelheid, hoe hoger de prijs. Uit onderzoek naar de beschikbaarheid en betaalbaarheid van internet en telefonie blijkt dat een deel van de consumenten (46 procent) niet precies weet wat de gekochte internetsnelheid is en een derde (37 procent) vindt het moeilijk om in te schatten wat voor internetsnelheid zij nodig hebben.
Wie niet wil overstappen maar toch kosten wil besparen, doet er volgens de ACM goed aan om jaarlijks te kijken naar de gekochte snelheid en of zij dat nodig hebben. Bijvoorbeeld door de snelheidsadviestool voor internet te gebruiken die veel providers aanbieden.
Consumenten kunnen verder overwegen om onderdelen in het huidige abonnement te beperken of te verwijderen om goedkoper uit te zijn. Ook kan het lonen om aanbieders te vergelijken of om de huidige provider op te bellen met de vraag of er een voordeliger aanbod is.
Consumenten en bedrijven kunnen dankzij de snelle uitrol van glasvezelnetwerken op steeds meer plekken kiezen tussen meerdere aanbieders van snel internet tegen concurrerende prijzen. Dit kan omdat glasvezelnetwerken open staan voor verschillende aanbieders van telecomdiensten.
In veel gevallen bestaat daarnaast ook de keuze voor snel internet over kabelnetwerken. Het is de verwachting dat de uitrol van glasvezel hoog blijft en deze netwerken toegankelijk blijven voor aanbieders zonder eigen glasvezelnetwerken. Uit het marktanalysebesluit blijkt dat de ACM verwacht dat nagenoeg alle consumenten en bedrijven binnen twee jaar een aansluiting op een glasvezelnetwerk hebben.