Cloudcommunicatie zal naar verwachting de komende vijf jaar een aanzienlijke groei doormaken, omdat bedrijven overstappen van legacy PBX-oplossingen naar cloudcommunicatie en kiezen voor een pay-as-you-go-model om de kosten te optimaliseren en investeringen vooraf te vermijden. Tegen deze achtergrond wordt verwacht dat de omvang van de cloudcommunicatiemarkt zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 18,3% van $ 75 miljard in 2022 tot $ 180,7 miljard in 2027, voorspelt GlobalData, een toonaangevend data- en analysebedrijf.
Het laatste rapport van GlobalData, “GlobalData Market Opportunity Forecasts to 2027: Cloud Communications”, onthult dat de VS in 2022 de grootste markt voor cloudcommunicatie was, met een aandeel van 36,7% van de totale omzet, gevolgd door China met een omzetaandeel van 8,5%. Ondertussen wordt verwacht dat de markten in India en Singapore de snelste groei zullen laten zien, met een groei van respectievelijk 28,4% en 28,1% gedurende de prognoseperiode.
Tejal Hartalkar, Senior Technology Analyst bij GlobalData, licht toe: “Cloudcommunicatie zal naar verwachting aanzienlijk blijven groeien vanwege schaalbaarheid en aanpassingsvermogen. De technologie biedt zowel een verbeterde gebruikers- als klantervaring. Bovendien bevatten deze platforms vaak geavanceerde analyse- en rapportagefuncties waarmee bedrijven inzicht krijgen in hun communicatiepatronen. Deze datagedreven aanpak stelt bedrijven in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en hun communicatiestrategieën te verbeteren.”
Groei door thuiswerken en BYOD
Volgens GlobalData zijn de belangrijkste verticals voor cloudcommunicatie productie, informatietechnologie (IT), retail, retailbankieren en overheid, die samen goed waren voor 33,7% van de totale markt in 2022. De groeiende implementatie van work-from-anywhere (WFA) en bring-your-own-device (BYOD) zal de implementatie van cloudcommunicatie in alle sectoren blijven stimuleren. Cloudgebaseerde communicatie-API-oplossingen vergemakkelijken opmerkelijke vooruitgang in alle brancheverticalen door gestroomlijnde communicatie en verbeterde operationele efficiëntie mogelijk te maken.
Gary Barton, Research Director voor Enterprise Technology and Services bij GlobalData, legt uit: “Cloudcommunicatieplatforms zijn voor de meeste organisaties de standaardoptie geworden. Deze trend werd gestimuleerd door COVID-19, maar heeft zich voortgezet dankzij cloudgerichte digitale transformatiestrategieën van ondernemingen. Het cloudmodel biedt de flexibiliteit die de meeste bedrijven nodig hebben naarmate werkpatronen evolueren en het personeelsbestand groeit en krimpt. Het cloudmodel biedt ook een sterke disaster recovery-component, de toevoeging van aanvullende componenten zoals API-plug-ins en AI vergroten het vermogen van deze oplossingen om bedrijfswaarde te bieden en de klantbetrokkenheid te verbeteren.”
Tejal vervolgt: “AI geeft vorm aan hoe de bedrijven werken. Bedrijven maken nadrukkelijk gebruik van ai-geïntegreerde cloudcommunicatieplatforms om hun klantenservice en verkoopagenten te ondersteunen. AI-aangedreven virtuele assistenten en chatbots kunnen bedrijven helpen bij het automatiseren van primitieve taken, zodat de agenten zich kunnen concentreren op meer kritieke taken. Virtuele assistenten en chatbots bestaan al langer, maar in de komende jaren zullen ontwikkelingen in AI hun spraakuitwisselingen natuurlijker en boeiender laten klinken.”
Gary concludeert: “De regeldruk neemt in de meeste markten toe met betrekking tot de opslag en overdracht van werknemers- en klantgegevens. Leveranciers van cloudcommunicatie en leveranciers van oplossingen investeren daarom in beveiligingsmaatregelen en versleutelingsmogelijkheden en lokale hostingopties. Deze functies helpen bedrijven om te voldoen aan strenge gegevensbeschermings- en privacywetten zoals GDPR en CCPA. Dit stelt bedrijven in staat om hun compliancerisico’s te verminderen, waardoor ze zich kunnen concentreren op de kernactiviteiten en tegelijkertijd transparante gegevenspraktijken kunnen garanderen. Deze verbeteringen zorgen voor de blijvende relevantie van het in de cloud gehoste samenwerkingsmodel.”