T-Mobile Nederland en Tele2 mobiel gaan vanaf vandaag verder als onafhankelijk Nederlands merk onder de naam Odido. Met de herpositionering zoekt de telecomprovider een betere balans tussen mens en technologie.
CEO Søren Abildgaard ziet Odido als het antwoord op de status quo op de Nederlandse telecommarkt: “Met een radicale herpositionering sluiten wij aan op hedendaagse klantvragen. Wij gaan het anders doen dan tot nu toe gebruikelijk is in telecom. Bij Odido staat niet de technologie centraal, maar draait alles om mensen. Want de mate waarin je mee kunt komen met technologie, bepaalt de mate waarin je mee kunt komen met de wereld. Het is onze missie ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen en kan genieten van moderne technologie. Dat is niet alleen uniek, maar ook hard nodig.’’ De focus op de mens zie je ook in de klantgerichtheid en dus ook in de service: ”Daar gaan klanten echt verschil ervaren ten opzichte van andere aanbieders,” aldus Abildgaard.
Met een nieuwe positionering en een productaanbod dat helemaal aansluit op de klantwensen gaat T-Mobile Nederland vanaf vandaag verder onder de naam Odido. Technologie is een cruciaal onderdeel van ons leven. We kunnen niet meer zonder. Iedereen moet er altijd en overal toegang toe kunnen hebben; mobiel, thuis of in je bedrijf. Tegelijkertijd is er een duidelijke behoefte – zo bevestigt marktonderzoek – om het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen. Zorgen over nieuwe technologieën, ergernis rondom te veel gebruik en andere dilemma’s spelen steeds meer een rol. Odido neemt haar verantwoordelijkheid en gaat het anders doen dan voorheen met T-mobile met een nieuw doel: iedereen moet kunnen meedoen met de technologische mogelijkheden van vandaag en morgen. De merknamen T-Mobile en Tele2 mobiel zijn beide veranderd naar Odido, dat zowel consumenten als zakelijke klanten gaat bedienen. Daarnaast blijven de merken Ben en Simpel actief en blijft ook Tele2 Thuis bestaan. Samen heeft Odido circa 8 miljoen klanten. Odido wordt ook de grootste aanbieder van 100 procent glasvezelinternet in Nederland; de provider is op weg om internet- en tv-diensten via glasvezel aan meer dan 6 miljoen huishoudens aan te bieden. Het nieuwe bedrijf, met een nieuwe missie, strategie en merk, is vandaag op het hoofdkantoor in Den Haag gepresenteerd aan medewerkers en partners.
Radicaal anders: Het kan ook zo
T-mobile’s verandering naar Odido gaat het radicaal anders doen in telecomland en stelt zichzelf daarom kritische vragen. Abildgaard: “Aan de hand van deze vragen, komt Odido met zes punten waarop wij het anders willen doen. We doen dat onder het motto ‘Het kan ook zo’.”
1. Een mobiel netwerk waar de klant altijd op kan rekenen
Bij Odido krijgt de klant verbindingsservice. In geval van slecht bereik is er bij Odido de mogelijkheid dit te melden via een belletje naar de verbindingsservice. Binnenkort zal Odido dit ook aanbieden via een app. Volgens onderzoeksbureau Opensignal biedt Odido al de beste videostreaming wereldwijd en de grootste 5G-dekking van Nederland waarbij 99% van Nederland in het dekkingsgebied van Odido woont. Odido wil haar klanten de beste netwerkervaring ter wereld bieden en maakt daarvoor gebruik van 100% groene stroom.
2. Onbeperkt data en bellen voor iedereen
Onbeperkt data en bellen is bij Odido de nieuwe standaard. Iedereen moet altijd in verbinding kunnen staan en zich geen zorgen hoeven maken om datalimieten. Daarom komt Odido met een nieuwe lijn van abonnementen: de klant heeft keuze uit vier abonnementen met onbeperkt mobiel internet passend bij zijn of haar wensen en budget. Ook introduceert Odido Samen Unlimited, een gemakkelijke manier om met familie, vrienden en buren te genieten van onbeperkte toegang tot data.
3. Snel internet overal in Nederland
Snel glasvezel thuis is onmisbaar voor school, werk en het dagelijks leven. Odido maakt gebruik van de open netwerken van alle grote glasvezelaanbieders in Nederland. Zo biedt Odido betaalbaar, snel en duurzaam glasvezel voor iedereen, in de stad en ver daarbuiten.
4. Menselijk contact op één
Odido biedt een persoonlijke klantenservice. Geen automatische antwoorden, maar een echt gesprek. Via een makkelijk vindbaar telefoonnummer, in één van de 119 shops, community, maar binnenkort ook via de chatbot in de Odido app. Odido is ook tot ver buiten kantooruren en in het weekend telefonisch bereikbaar.
5. Meer beweging, afleiding en echt contact
De telecomprovider vindt het belangrijk dat mensen ook offline met elkaar verbonden zijn en wil daarom haar klanten inspireren en stimuleren tot meer beweging, afleiding en echt contact. Dit sluit aan op de uitkomsten van recent marktonderzoek, waarin de Nederlander aangeeft dat de mobiel ook wel eens uit mag. Odido ondersteunt Team NL (NOC*NSF) in haar ambitie om in 2030 het sportiefste land ter wereld te worden en steunt projecten die sporten stimuleren; sporten draagt immers bij aan de mentale gezondheid.
6. Sociale impact
Digitale technologie is soms lastig te begrijpen of kan zelfs mensen buiten sluiten. Odido helpt het begrijpelijker en toegankelijk te maken en organiseert bijvoorbeeld speciale themabijeenkomsten voor ouderen die hierbij hulp kunnen gebruiken. Odido ondersteunt verschillende initiatieven die de mentale gezondheid van jongeren bevorderen, zoals Join Us.
De klant verdient beter
Aldus Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer Consumer: “Alle telecomproviders doen nu min of meer hetzelfde. En als je dan kritisch naar je eigen producten en diensten durft te kijken, dan realiseer je dat het anders moet. De gemiddelde klanttevredenheid van onze industrie is vele malen lager dan in andere bedrijfstakken. Het is voor klanten allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt, mensen zijn bezorgd over de veiligheid op het internet, vinden onbeperkt internet of glasvezel prijzig en de klantenservice bellen blijft een ongemak. De afgelopen 18 maanden hebben we heel hard gewerkt aan deze nieuwe positionering, rebranding en nieuwe producten en diensten. Onze ambitie is om de ‘customer champion’ te worden en te blijven met de hoogste klanttevredenheid van Nederland. Dat betekent dat we aan de slag moeten om klantvriendelijkheid naar een nieuw niveau te tillen. Wij hebben een duidelijke missie om daar te komen. De realisatie begint vandaag met Odido.”