Uit het laatste onderzoek van Canalys blijkt dat de wereldwijde verzendingen van smartphones in Q1 2023 met 13% zijn gedaald tot 269,8 miljoen stuks. De daling van de vraag begint af te vlakken, hoewel het contrast tussen Q1 2022 en Q1 2023 nog steeds groot is. Samsung heroverde zijn pole position en verscheepte 60,3 miljoen eenheden, aangedreven door een opgefrist productportfolio. Apple viel terug naar de tweede plek  met 58,0 miljoen verzendingen. Het was wel de enige topleverancier die jaar-op-jaar groeide, waardoor het een marktaandeel van 21% verwierf. Xiaomi behield zijn derde plaats met 30,5 miljoen zendingen, terwijl OPPO en vivo de top vijf volmaaktenmet respectievelijk 26,6 miljoen en 20,9 miljoen zendingen, goed voor respectievelijk 10% en 8% marktaandeel.
“De prestaties van Samsung tonen vroege tekenen van herstel na een moeilijk einde van 2022”, aldus Runar Bjørhovde, analist bij Canalys. “De opleving hangt vooral samen met productlanceringen, die voor een toename van het verkoopvolume zorgden. Toch zal Samsung in de toekomst door een moeilijk landschap moeten navigeren, vooral omdat de voorraad instapmodellen hoog blijft. Dalende winsten uit zijn halfgeleidergeheugenactiviteiten zullen ook leiden tot conservatievere marketinguitgaven. Ondertussen presteerde Apple goed in het eerste kwartaal, vooral in de regio Azië-Pacific. Hier kon Apple dankzij aanhoudende investeringen in offline kanalen een ontluikende middenklasse aantrekken, die veel waarde hecht aan de koopervaring in de winkel.”
Tekenen van herstel
“Het prijssegment in het middensegment begint zich te herstellen na de enorme dalingen van vorig jaar”, zegt Canalys Research Analyst Lucas Zhong. “Leveranciers maken gebruik van inruilmogelijkheden met sterke value-for-money aanbiedingen voor consumenten met beperkte koopkracht. Dit wordt ondersteund door dalende componentprijzen en verkopers die spec upgrades voor mid-range productportfolio’s versnellen. In 2023 zal de vraag in het middensegment echter beperkt blijven als gevolg van de macro-economische uitdagingen en het ontbreken van differentiatiemogelijkheden binnen deze prijsklasse. Nu de aanbodvoorraden beginnen op te ruimen, kunnen de prijzen van componenten bovendien snel gaan stijgen, waardoor geweldige specificaties voor lagere prijzen op de lange termijn minder houdbaar worden.”
Ook daling in rest 2023
“De markt blijft uitdagend en Canalys handhaaft zijn prognose van marginale dalingen voor 2023,” voegde Zhong eraan toe. “De zendingen zullen zich stabiliseren rond de niveaus van 2022 terwijl we naar het midden van 2023 gaan. De dalingspercentages zullen snel beginnen te verbeteren, hoewel dit meer samenhangt met het krimpende contrast tussen 2022 en 2023. Canalys verwacht dat de smartphonemarkt in de tweede helft van het jaar zal aantrekken naarmate de kanaalvoorraden een gezonder niveau bereiken. Verkopers benaderen de markt voorzichtig met rentabiliteitsdoelstellingen, slanke bedrijfsvoering en het opruimen van voorraden als topprioriteiten. Voor verkopers met langetermijnambities en investeringskapitaal bieden de uitdagende marktomstandigheden echter een uitstekende omgeving om marktaandeel te veroveren, betrokkenheid en intenties op nieuwe markten te tonen en nauwe partnerschappen met het kanaal aan te gaan.”