Rex Vermeulen is al 15 jaar vaste columnist van TBM. Vanaf 2022 besteedt hij zijn column aan het profiel en visie van de leden van The Taste of ICT. Met deze keer Jan-Hein Bastiaenen, CEO van Strict.
Jan- Hein is altijd druk. Druk, druk, druk en nog eens druk! Een afspraak maken is zo eenvoudig dus nog niet. Gelukkig heb ik (inmiddels) een prima verstandhouding met zijn steun en toeverlaat Patricia en die regelt het gewoon. Zonder dat aan het nut van de afspraak wordt getwijfeld en ik allerlei ‘poortwachtersvragen’ hoef te beantwoorden. Erg fijn. Patricia neemt dan ook gelijk de regie over en plant de afspraak, kiest een restaurant en reserveert daar ook. Afgerond met zo’n ‘ping’ in de agenda die je dan alleen nog hoeft te accepteren. De keuze was dit keer Loetje in Houten. Een beetje in het midden.
Jan- Hein en ik komen gelijktijdig aan en kiezen een beetje ‘n rustige tafel. Het is gelukkig niet druk. Na het kort uitwisselen van laatste nieuwtjes en roddels duiken we het interview in. Nadat we allebei een Biefstuk XL besteld hebben. Mijn eerste vraag blijkt dan ook beetje overbodig te zijn.
Wat is jouw favoriete gerecht, Jan-Hein?
Hij wijst vervolgens met een grote glimlach op de enorme biefstuk die in de jus ligt te drijven
op zijn bord. Patricia kent hem echt goed…
Strict bestaat inmiddels 23 jaar. Waarom ben je er destijds mee begonnen?
Ik heb gewerkt voor Intercai en was verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten. Intercai werd overgenomen door Getronics: geen omgeving voor onafhankelijke consultancy. Toen ben ik met Strict begonnen. De behoefte aan onafhankelijke consultancy was groot. Na anderhalf jaar had ik 40 consultants in dienst.
Dan had je waarschijnlijk ook iets unieks te bieden?
Jazeker, we hebben een unieke project aanpak waar we zeer succesvol mee zijn. In het kort:
We nemen resultaatverantwoordelijkheid in projecten, Wij worden onderdeel van de
organisatie waar we voor werken. We benoemen dan samen met de opdrachtgever
de uitdagingen, doelstellingen, eventuele problemen en formuleren een (lange) termijn
visie en strategie. En durven dan ook gewoon een garantie te geven dat we alles oplossen
en realiseren. De route daarnaartoe bestaat uit verschillende ‘slices’. Slice voor slice lossen we
alles op en vullen alles in. We gaan pas door op het moment dat het doel van die ‘slice’
behaald is. Ondertussen werken we daarbij hard aan betrokkenheid en ownership. Zodat we na
het traject de organisatie in bekwame handen achter kunnen laten
Waarom is er überhaupt een externe partij nodig? Jullie werken voor enorme organisaties. Kunnen die dat niet zelf?
In dat ‘enorm’ zit al een van de antwoorden besloten. Veel bekwame consultants willen niet voor een enterprise werken. Maar wel voor een wat meer ‘lean and mean’ organisatie als Strict. Op deze manier kunnen enterprises toch hun voordeel doen met de kennis die hier zit. Maar het belangrijkste is wel de enorme kennis die wij hebben van ICT en het toepassen daarvan. Door onze ervaring en ons scala aan opdrachtgevers is er geen enkele, met alle respect, organisatie die daar in de buurt komt.
Het zou voor organisaties ook onbetaalbaar worden om deze kennis in huis te halen – en te houden – die Strict heeft. En waarom zouden ze? Ze kunnen Strict inschakelen…
Jullie zullen dan best ernstige situaties tegenkomen als jullie voor het eerst een nieuwe opdracht analyseren?
Dat zit dan vaak in de wijze van besluitvorming, of juist het niet durven beslissen. Heel vaak mist de betrokkenheid en is men bezig om de eigen omgeving veilig te stellen. De consequenties voor de gehele organisatie worden dan niet gezien of belangrijk gevonden. Belangenverstrengeling is ook zo’n gevaarlijk symptoom; beslissingen die worden genomen die alleen een bepaald belang veilig stellen. Wederom zijn óf de organisatie, of collega’s, daarvan de dupe.
Dus nog voldoende te doen de aankomende tijd?
Jazeker, en daarbij moet er natuurlijk ook voldoende aandacht voor Strict zelf zijn. Ik wil constant (door-) ontwikkelen en perfectioneren.
Hoe gaat dat eruit zien?
Strict moet nog veel meer een organisatie worden waar bekwame mensen heel graag willen werken. We moeten een constante stroom van High Potentials aan de markt gaan leveren om de professionalisering door te zetten. En wij moeten echt toonaangevend zijn als het gaat om het realiseren van digitale ambities. Mijn operationele rol wordt dan meer een rol als coach en inspirator. Dat is geen toekomstmuziek, maar een proces dat al in vergevorderd stadium is.
Ik zie je helemaal blij worden als je dit zegt. Waar word jij nog meer blij van?
Als ik het voor elkaar krijg om anderen te laten scoren. Of waardering krijgen van een klant.
En we zijn nu de Strict Control Cockpit aan het uitrollen. Een enorm sophisticated systeem
om processen te bewaken. Ik krijg daar zoveel energie van!
Alleen maar blije dagen en processen?
Nee, tuurlijk niet. Ik kan best geïrriteerd zijn als door inkoop de waarde van Strict teniet gedaan wordt. Als ze proberen een ‘prijs per kilo’ in te kopen. Als de lezer wil weten hoe ik dat bedoel…spreek me er maar op aan. Ik kan er een avond mee vullen….
Je bent lid van de Taste of ICT. 30 maart hebben we onze volgende bijeenkomst. Wat ga je met je mede leden bespreken?
De verandering in het leverproces van ICT. De ‘oude’ hiërarchische leverkolom gaat overboord. Aankoop, implementatie, gebruik, onderhoud gaat een ecosysteem van alle betrokken partijen worden. Dus leverancier, consultants, klant en alle andere betrokkenen. Samen naar een voor allen beste resultaat. Ik wil daar graag met de leden over stoeien. De hele kolom is vertegenwoordigd, dus een mooi onderwerp.
3 jaar geleden is Mantor Business Partners gestart met The Taste of ICT. Beleidsbeslissers, – en makers uit de ICT-branche vormen een society waarin ‘proeven’ centraal staat. Prachtige distillaten of gerechten vormen de basis. Een connaisseur presenteert deze traktaties en draagt zijn kennis over. Daarna worden actuele ICT-vraagstukken behandeld en bediscussieerd. Op locatie en op reis. Besloten en op niveau. Het gewenste niveau wordt in eerste instantie gewaarborgd door de selectie van beleidsmakers uit de branche. De exclusiviteit wordt verder verhoogd door het beperkt aantal toegestane leden.
Rex Vermeulen is directeur van Mantor Business Partners. Hij, en zijn bedrijf, zijn al meer dan 20 jaar actief in de telecommunicatie en ICT-branche. Zij geven advies over bedrijfsvoering, marketingcommunicatie en organiseren bijeenkomsten en platformen ten behoeve van kennisoverdracht. Hierdoor dragen zij bij aan de professionalisering van de branche en spelen een belangrijke rol bij het verbinden van de verschillende partijen in de keten.
”De levering van ICT-diensten gaat over van een hiërarchische kolom naar een ecosysteem’’
Profiel Jan-Hein Bastiaenen
Leeftijd: 62 jaar
Gerecht: Biefstuk
Drank: Jägermeister – Of witte wijn bij een mooi gerecht
Muziek: Earth, Wind & Fire, Pop algemeen, Davina Michelle
Vakantie: Italië en Oostenrijk (Alpen)
Vrije tijd: Sport (kijken), fietsen, op stap met de kinderen.
Een dag in de politiek?: De BV Nederland oprichten en het als een bedrijf aan gaan sturen. Vooral een lange termijn visie gaan ontwikkelen.