Experiment om bemande en onbemande luchtvaart veilig samen te laten vliegen
Drones en bemande luchtvaart veilig door het luchtruim laten vliegen. Dat is het doel van de samenwerking die LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland), ANWB en KPN met elkaar aangaan. Dit jaar start een experiment met een digitale dronecorridor. Hierbij worden medische dronevluchten tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala in Zwolle en Meppel mogelijk, waarbij met spoed bloed, medicijnen en diagnostische monsters worden vervoerd.
Op dit moment is er nog geen inrichting en handhaving van het luchtruim voor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) dronevluchten. Ook wetgeving en regulering zijn nog volop in ontwikkeling en dronegebruikers moeten ruim van tevoren goedkeuring aanvragen om een drone door gecontroleerd luchtruim te laten vliegen. Met de digitale snelweg voor drones wordt een volgende stap gezet om bemande en onbemande luchtvaart samen veilig in het Nederlandse luchtruim te laten vliegen zodat er in de nabije toekomst meer ruimte komt voor dronevluchten.
Digitale corridor
De digitale corridor maakt het mogelijk dat in een deel van het luchtruim waar bemande vliegtuigen vliegen ook ruimte is voor onbemande drones. Bovendien gaat de drone tijdens de vlucht communiceren met een Unmanned Traffic Managementsysteem (UTM-systeem) waardoor de vlucht efficiënter, veiliger en op langere afstand wordt uitgevoerd.
De partijen gaan het komende jaar ervaring opdoen met het inzetten van onbemande vliegtuigen in het luchtruim. Met deze kennis kunnen in de toekomst op grotere schaal drones ingezet worden, bijvoorbeeld om spoedeisend transport van bloed, medicijnen en andere medische goederen sneller en goedkoper op de plaats van bestemming te krijgen.
Eerste vluchten
De eerste vluchten zijn gepland in de eerste helft van 2023 tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala. Later dit jaar worden ook op andere plaatsen vluchten uitgevoerd, bijvoorbeeld in de buurt van Rotterdam. Daarmee wordt ervaring opgedaan in een drukker luchtruim, vanwege de nabijheid van Rotterdam-The Hague Airport. Door in twee verschillende typen luchtruim te testen met dronevluchten, wordt in alle mogelijke omstandigheden ervaring opgedaan.
Vanuit de samenwerking, die ondersteund wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, leveren de drie partijen ieder een eigen bijdrage. LVNL heeft als luchtverkeersleidingsorganisatie de expertise in huis voor het opzetten van de juiste infrastructuur om bemande en onbemande luchtvaart veilig in hetzelfde luchtruim te laten vliegen. De UTM-technologie hiervan wordt geleverd door Altitude Angel. De ANWB zal onder de naam Medical Drone Service als operator de medische dronetransporten uitvoeren. KPN is in dit samenwerkingsverband de partner die de connectiviteit en digitale diensten levert, zoals de dataverstrekking voor de routeplanner voor drones, om de dronevluchten mogelijk te maken. Het gaat om data-uitwisseling, positiebepaling en het inzichtelijk maken van het grond- en luchtrisico.
Medical Drone Service is een gezamenlijk initiatief van ANWB Medical Air Assistance en PostNL Health. Samen met verschillende zorgpartners zoals Erasmus MC, Isala, Sanquin, Certe, Resultlab, Amsterdam UMC, St. Antonius en Accureon. Verder zijn Avy en KPN betrokken als technische partners en wordt er onderzocht hoe drones kunnen bijdragen aan het leveren van gezondheidszorg op de juiste plek en tijd. De ambitie van Medical Drone Service is om bij te dragen aan het toegankelijk en beschikbaar houden van de zorg voor heel Nederland. Met de inzet van drones is het doel om de zorg sneller en dichter in de buurt van de patiënt te brengen en de zorginstellingen met elkaar te verbinden. Denk hierbij aan zaken zoals het vervoeren van bloed, medicaties en diagnostische samples. Hierbij kan de drone de snelste en kortst mogelijke route vliegen door de lucht. |