De smartphone laat zien hoe enorm veel functionaliteiten je tegenwoordig in een klein apparaatje kwijt kunt. Ook zakelijke functionaliteit overigens. En er is inmiddels ook al een boek uit over de rol van de tablet als mobiel kantoor. De rol van het bureau (met ladenblok;) waar je achter gaat zitten om via de pc je data en via je vaste telefoon je spraak te regelen tijdens je achturige werkdag, begint al snel in de achteruitkijkspiegel te vervagen. Voor ons doemt al het beeld op van smartphones, tablets en laptops waarmee we onze spraak en data beheren en verwerken. Interessant is nu de slag die gemaakt wordt naar het connecten van je hele apparatenpark, met name voor spraak. United Communications noemen we dat ook wel.
Ik zag daar de afgelopen week een paar mooie voorbeelden van. Van iemand die al bellend thuis de keuken uitrende, de auto in, naar kantoor daar weer door naar de vergaderzaal voor een conference call. Al bellend zeg ik dan, want het toestel werd automatisch doorgezet van je thuisnetwerk naar je mobiel abonnement naar je ‘vaste’lijn op kantoor en vervolgens naar de conferencing applicatie met video in de boardroom. Inmiddels is het geen toekomstmuziek, maar direct toepasbaar.
Belangrijk in dat proces is wel dat je als organisatie de touwtjes in handen houdt. Via managed services en cloud oplossingen is het al eenvoudig mogelijk om al de connected devices (sorry voor al dat engels overigens) te beheren. Zo kun je een ongewenste applicatie van een device halen of met een druk op de knop de toegang tot alle bedrijfsinformatie stopzetten, wanneer een toestel gestolen is of een medewerker uit dienst.
En het is niet alleen geen toekomstmuziek, het is ook nog eens direct toepasbaar. Als ik u was, zou ik me daar eens goed in verdiepen. Onder andere via Kantoor & Efficiency. Wij raken niet snel in paniek van alles wat er om ons heen gebeurt. In de ruim 50 jaar van ons bestaan hebben we wel meer adembenemende ontwikkelingen langs zien komen….maar eerlijk is eerlijk, dit is er een van!
Joost Heessels