UC, voluit Unified Communications, blijft een beetje een magisch begrip. Ieder telecomgerelateerd bedrijf heeft het over UC, Unified Communications-as-a-Service (UCaaS), Choose Your Own Device (CYOD) en al die andere termen die daarbij horen. Maar waarom lijkt het alsof de meest belangrijke component van elke communicatie-oplossing meestal als hekkensluiter wordt gezien?
Bij (bijna) alle implementaties van UC is er een vast patroon van het evalueren van de oplossing. Waarbij de features van de oplossing sterke overeenkomsten hebben, of het nu Microsoft Lync, Cisco Jabber, Unify OpenScape of een andere softphone client is, maar desondanks uitgebreid vergeleken en geëvalueerd worden.
Maar die laatste meter van wandcontactdoos tot in of aan het oor… Waarom wordt dat in de laatste weken voor de uitrol pas bekeken. Uit een studie van Michael Finneran (in Informationweek) blijkt dat 61% van de IT directors- en managers en CIO aangeeft dat de audioconferentiekwaliteit cruciaal is bij de implementatie van een UC-oplossing. De kwaliteit van het uiteindelijke gesprek valt en staat namelijk met de kwaliteit van het product dat men als laatste gebruikt. Hierbij moet ik altijd denken aan een trechter. Als het laatste stukje smal is, waarom dan een brede bovenkant?
Vaak wordt er nog kritisch gekeken naar het eventuele device op het bureau, maar de headset in of aan je oor is net zo belangrijk, misschien wel belangrijker. Draagcomfort, audiokwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke elementen.
Draagcomfort: De headset moet je nauwelijks voelen. Je hebt het de hele dag op je hoofd of aan je oor en net zoals bij kleding wil je uiteindelijk het shirt niet meer voelen om je lichaam.
Audiokwaliteit: Dit betreft niet alleen het geluid van de luidspreker, zodat je goed je gesprekspartner kan verstaan of het volume hard genoeg is maar de microfoon is een net zo belangrijk component. De kunst is het om jouw stem zo te vangen als hij live klinkt en geen overbodige omgevingsgeluiden meesturen (noise canceling). Dat is een ideale microfoon.
Duurzaamheid: Een headset dient lang mee te gaan en betrouwbaar te zijn. Hij mag niet spontaan breken, mag een keer vallen zonder stuk te zijn. De batterijtijd dient minimaal een volle werkdag te zijn en het bereik (van een draadloze unit) dient stabiel te zijn.
Tot slot blijven mensen mensen. Elke gebruiker heeft zijn eigen voorkeur, niet alleen qua design, maar ook qua draagstijl. Daarom mijn advies: probeer, test en vergelijk. Maak een overwogen keuze, ondanks dat het maar bijzaak lijkt. Uiteindelijk kan een succesvolle integratie van UC er vanaf hangen.
Günter Vos is sales & marketing manager telecom bij Sennheiser Benelux