Afgelopen week troffen een tiental distributeurs uit de IT Channel elkaar op het lommerijke buiten Oudegein, rustiek gelegen onder de rook van Nieuwegein. Tijdens deze ICT Distrisummit kwamen alle relevante onderwerpen voor leveranciers, distri’s en msp’s ter sprake. ITChannelPRO en TBM gaan daar binnenkort uitgebreid verslag van doen. Marktwatcher John Douma zat mee aan tafel en legt hieronder alvast zijn eerste indrukken vast.
Citaat; *Instituut voor de Nederlandse Taal,/ Wikipedia:
Distributeur; Hij die uitdeelt, ronddeelt en verspreid.
Organisatie die distributie van goederen mogelijk maakt van/naar producent naar Consument.
Ik heb het gevoel dat ik in het torentje zit met daarin vertegenwoordigd helaas enkel alleen mannen die door hun  jarenlange ervaring geridderd zouden moeten worden.
In tegenstelling tot de laatste summit met de telecom sector bazen worden de degens nu niet gekruist, overigens wil ik niet met die jarenlange ervaringen aangeven dat deze ruimte een grijs gebied is. Verder  valt regelmatig op dat er vaak wordt gesproken over het grijze gebied en dat de markt ruim 334 distri’s groot is..
De distri markt in één word
De markt is volgens Jan van de Ven (head of purchase  MyMicro) rommelig, hij is wel van het voetbal blijkt uit zijn enthousiasme (echter zijn analyse van de landskampioen is ook wel rommelig , hij noemt  AZ…
De transformatie, beter vertaald ‘in transitie’, is volgens Berry van Waayenburg (country manager Exclusive Networks)  in volle gang in de markt, aanbiedende partijen en afnemende organisaties veranderen…
Als één van de jongere ridders aan tafel zegt Bas Jansen (Managing Director (CCO) & CFO Also Nederland) op een energieke wijze dat de markt bijzonder is…
Opeens springt Martin Meerman (MD Newchannel) spreekwoordelijk op, hij speelt graag met woorden zegt hij, als blogger van het eerste uur, hij vindt de branche springlevend. Het leeft en het bruist en de markt , de channel verspringt…
Ondanks dat Ferry Kassing (country manager Littlebit Technology)  heel dicht bij kantoor woont, overweegt hij als tech leverancier nog niet de E- Bike… voetbal is niet zijn ding.., sportief ondernemen vanuit Zwitserse btw voordelen is wel zijn ding … de markt is volgens hem opportuun…
Thijs van Moosdijk (CEO DSD Europe)  is wel n sportieve man en tevens een jonge succesvolle ondernemer.. hij is van plan te gaan backpacker in Azië… tijdens de pauze gaf hij dit aan … uiteraard een goeie reis toegewenst maar misschien qua virus en hitte advies beter ook Australië overslaan en toch maar de VS  aandoen… we gaan t horen …. de business wordt volgens hem bepaald door de partner versus de eindgebruiker. Hij ziet adoptie als focus punt.
Marcel Donders (BU manager Telecom Copaco) loopt  lang mee en werkt als familieman al bijna 3 decennia bij een familiebedrijf, alwaar hij strategisch onderneemt. Hij verbaast ons niet met zijn woord van de dag en hoe hij de markt ziet, hij ziet kansen en mogelijkheden met betrouwbare partnerships…
Dan wordt ik meegenomen door Patrick Govers (MD Westcon Comstor),  één van de meest (ervaren) oudgediende in hoe hij de markt ziet en de klant voorop stelt en dat klantbeleving key is. Ik denk creatief aan de bekendste ABC en creëer er nog n paar..
ABC = Always be closing
ABC = Always be Comstor
ABC = Always best Cliënt-journeys
En voor de zusterorganisatie geldt: ABC =Alles behalve Cisco
De discussie eindigt met een krachtig slot waarin alle aanwezigen eensgezind zijn over het feit focus op je klanten met de best mogelijke services en diensten. Waarin relatiebeheer en betrouwbaarheid de boventoon voeren
De indruk die men bij mij  heeft achtergelaten is dat de distributie keten binnen onze sector vooruitstrevend is en klaar is voor morgen.