Aldi stopt per direct met Aldi-Talk, zijn prepaid telecomdienst die het sinds 2013 aanbood in Nederland. Dit communiceert het bedrijf op zijn website in een bericht naar zijn klanten. Per donderdag 30 juni 2022, sluit Aldi geen nieuwe klanten meer aan. Ook beltegoed opwaarderen is niet meer mogelijk. Aldi geeft geen reden voor dit besluit.
Aldi geeft aan dat klanten nog twaalf maanden na hun laatste opwaardering bereikbaar blijven. Gedurende deze periode kan je telefoonnummer nog worden gebeld of ge-sms’t, ook wanneer je geen tegoed meer hebt. Hierna is dit echter niet meer mogelijk, tenzij je op tijd overstapt naar een andere prepaid aanbieder.
Verder is het, na deze 12 maanden, nog 3 maanden mogelijk om gratis servicenummers te bellen. Hierna wordt je prepaid simkaart en telefoonnummer echter gedeactiveerd. Ook eventuele ongebruikte beltegoed wordt vanaf dan ongeldig.
Mobiel prepaid internet van ALDI TALK werd door MEDIONmobile ter beschikking gesteld. ALDI is in andere landen al eerder gestopt, omdat in de landen een registratieplicht van toepassing is op prepaidkaarten. Zo stopte het in 2017 al in België.
Hoewel opwaarderen bij Aldi niet meer mogelijk is (zowel online als via een fysieke winkel), kun je nog wel het huidige beltegoed op je simkaart opmaken. Dit geldt ook voor gekochte bundels.
Voor beltegoed geldt echter wel dat je het alleen kunt opmaken als je vanuit Aldi Talk direct overstapt naar L-Mobi. Doe je dit niet, dan raak je je beltegoed kwijt. Het is niet mogelijk om Aldi-beltegoed te ‘cashen’ / op te nemen.
In het online bericht richting zijn klanten geeft Aldi geen specifieke reden(en) voor het stoppen met zijn mobiele telecomdiensten. Waarschijnlijk is dat het aantal klanten van de aanbieder bleef dalen en/of dat het niet (meer) winstgevend was. Mogelijk wa s de concurrentie met de huidige Nederlandse prepaid providers te groot of was de focus op mobiele diensten te laag om hierdoor mee te gaan.