Nederland kan op zijn vroegst eind 2023 gebruik gaan maken van de 3,5 Ghz-frequentieband voor supersnel 5G. Ook moet satellietbedrijf Inmarsat nog een tijdje een klein deel van die frequentieruimte kunnen gebruiken. Hierdoor komt de ontwikkeling van veel 5G applicaties nog niet van de grond.
Het uitstel wordt vermeld in een aanbiedingsbrief van minister Micky Adriaansen aan de Tweede Kamer. Een onafhankelijke commissie heeft het advies uitgebracht op verzoek van het ministerie van Economische Zaken. Minister Micky Adriaansens zegt voor de zomer met een reactie te komen. Ook Inmarsat en de huidige telecombedrijven kunnen zich er volgens de commissie in vinden.
Telecomproviders bieden al sinds het voorjaar van 2020 5G-diensten aan in Nederland, maar de 3,5 Ghz-band belooft veel hogere datasnelheden mogelijk te maken. Het kabinet had de frequentieruimte al dit jaar willen veilen. De veiling van de 3,5GHz-frequenties werd vorig jaar uitgesteld, vanwege de uitspraak van de voorzieningsrechter, die oordeelt dat er niet zomaar ruimte gemaakt mocht worden voor 5G op de 3,5GHz-frequentieband. Tegelijk is er ook druk vanuit de EU, die stelt dat deze frequentieband zo snel mogelijk beschikbaar moet worden gesteld voor het aanbieden van 5G.
Inmarsat
Inmarsat maakt al meer dan 20 jaar gebruik van deze frequentieband voor noodoproepen van zeeschepen, die worden opgevangen in het Friese Burum. Het bedrijf wilde daar niet zonder meer mee stoppen en wees daarbij op het grote belang van deze dienstverlening voor de veiligheid van de scheepvaart wereldwijd. Daar kreeg het vorig jaar gelijk in van de rechter in een kort geding.
Verhuizing naar Griekenland
Het ministerie vroeg daarop een onafhankelijke adviescommissie om oplossingen aan te dragen. Deze commissie oppert nu een verhuizing van Inmarsat naar Griekenland per 2024, tegen een niet nadere gespecificeerde vergoeding.
Mocht de nieuwe locatie dan nog niet klaar zijn, moet het bedrijf tijdelijk gebruik kunnen blijven maken van een deel van de frequentieruimte.
Minister Adriaansens (EZK) biedt de Tweede Kamer het advies van de Adviescommissie verdeling 3,5 GHz-band en waarborging nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie aan. Dit advies gaat over hoe en per wanneer de 3,5 GHz-band in heel Nederland ter beschikking kan worden gesteld voor mobiele communicatie, op een wijze die de verzorging van de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie die momenteel in de 3,5 GHz-band wordt afgewikkeld, waarborgt.
Reactie Inmarsat
In reactie op het rapport van de Adviescommissie Verdeling 3,5 GHz-band en NSV-communicatie verklaarde Jason Smith, Chief Operating Officer bij Inmarsat:
“Inmarsat heeft kennis genomen van de aanbevelingen van de adviescommissie aan het ministerie over het nationale frequentieplan en de aandacht voor de noodzakelijke bescherming van nood, spoed en veiligheidscommunicatie die via het grondstation in Burum wordt geleverd. Tijdens dit proces heeft Inmarsat getracht deze essentiële veiligheidsdiensten, waarop miljoenen mensen elke dag vertrouwen, te beschermen en tegelijkertijd een pragmatische manier te vinden om spoedig mobiele 5G-telecommunicatie mogelijk te maken in Nederland. Inmarsat heeft grote waardering voor het werk van de adviescommissie waarbij een oplossing is gezocht die door alle belanghebbenden wordt gesteund. Het bedrijf staat ervoor open om met het ministerie in gesprek te gaan over de vervolgstappen.
“De aanbevelingen van de adviescommissie zijn gericht op de bescherming van alle nood-, spoed- en veiligheidsdiensten van Inmarsat, voor maritieme en luchtvaartgebruikers, en bevestigen dat er momenteel geen andere methoden zijn om deze diensten te verlenen. Daarom heeft de adviescommissie maatregelen voorgesteld om de continuïteit van deze essentiële diensten te garanderen totdat een nieuwe locatie is gewaarborgd en operationeel is.
“Inmarsat blijft werkzaam in het huidige spectrum vanuit Burum. De activiteiten worden naar een nieuwe locatie buiten Nederland verplaatst zodra er elders een vergunning is verkregen. Dit heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid op de locatie in Burum. Inmarsat werkt samen met de Griekse autoriteiten om een vergunning te verkrijgen voor het uitvoeren van werkzaamheden in Griekenland.