Op 29 november worden in Het Zalmhuis te Rotterdam in acht categorieën de Telecom Inspirience 2016 uitgereikt. In de categorie Best Unified Communications Project 2016 heeft de vakjury de volgende klantcases genomineerd.
Allinco VCS
Klantcase: Bose Audio
Bose heeft met de diverse remote locaties in heel Europa enorme reiskosten. Met Skype for Business heeft Bose een oplossing gevonden voor haar interne communicatieuitdaging over de verschillende vestigingen. Hiermee zou de reistijd drastisch teruggebracht moeten worden. Onderlinge communicatie vanaf PC en laptop ging prima maar men had een uitdaging voor de samenwerkingsruimten. De vraag was, hoe men met een groter team kan samenwerken met de andere remote teams door heel Europa. Samenwerken door audio, video en content te delen of nog beter, zou het mogelijk zijn om direct en realtime te kunnen samenwerken in content en bijvoorbeeld een Whiteboard te delen. Allinco VCS had als eerste in de Benelux een “Room system” voor Microsoft Lync in haar experience center. Dit room system draait uitsluitend op Lync. Met het Room system voor Lync waren de teams in staat om eenvoudig, in het voor hun bekende Lync-platform de meetings te schedulen en te beleggen. Allinco VCS heeft negen SMART Room systems geleverd aan Bose in zeven verschillende landen. Hierdoor is men nu sneller in staat onderlinge issues op te lossen, is het onderlinge contact hechter geworden en zijn de reiskosten aanzienlijk afgenomen.
Kremer ICT & Telecom
Klantcase: DRU
DRU uit Duiven heeft 150 medewerkers verdeeld over drie landen. DRU biedt een toonaangevend assortiment van gasgestookte en houtgestookte haarden en kachels. De klantvraag: het optimaliseren van de interne communicatie tussen de vestigingen, vragen van klanten of dealers centraliseren in één UC-communicatiesysteem. Indien mogelijk met hergebruik van bestaande hardware. Presence van de medewerkers over de drie landen heen. Door het plaatsen van een Unify-communicatiesysteem met hergebruik van het bestaande Dect-systeem inclusief bestaande vaste- en Dect-toestellen. Aan dit systeem zijn twee providers gekoppeld: Voiceworks via wholesale model en Lloyds. Door gebruik te maken van UC middels o.a. Call center (My Agent) worden alle calls in de juiste taal beantwoord en afgehandeld door medewerkers verdeeld over de verschillende landen heen. Elk land heeft zijn eigen identiteit behouden middels lokale telefoonnummers.
Polycom
Klantcase: UMC Utrecht
Met meer dan 12.000 medewerkers is het Universitair Medisch Centrum Utrecht een van de grootste publieke zorginstellingen van Nederland. Medische educatie is een van de pijlers van UMC Utrecht. UMC Utrecht is al bekend met de voordelen van video-oplossingen. Het universitair ziekenhuis gebruikt die om operaties op te nemen en uit te zenden voor het medisch onderwijs. UMC Utrecht wil pionier zijn op dit gebied. Chirurgen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) hebben in 2015 als eerste een Polycom-video-oplossing gebruikt om een operatie live in 3D uit te zenden. Duizenden vakgenoten en studenten waren live getuige van de operatie. Polycom leverde alle benodigde apparatuur om de operatie te gebruiken voor educatie. De chirurg gebruikte een ZEISS Trenion HD 3D-operatiemicroscoop om dit soort operaties uit te voeren. Daarnaast zette hij de video-oplossing van Polycom in om duizenden belangstellenden en medische studenten deelgenoot te maken van de operatie. Het team gebruikte Polycom RealPresence Group 700 series, top of the line samenwerkingsoplossing, in combinatie met een 3d lab feature en de Polycom EagleEye IV camera met 4k sensor.
Telecom Services
Gemeente Wageningen
Deze gemeente heeft gekozen voor een telefonieoplossing die bijzonder maar ook uniek is in Nederland en zelfs in Europa. De wens van de gemeente was om naar een ‘Mobiel tenzij-situatie’ over te gaan, waarbij de 500 medewerkers geen vaste werkplek meer hebben en waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van smartphones. De aanbesteding is voor de vaste telefonie gegund aan Telecom Services en voor het mobiele netwerk aan T-Mobile. Telecom Services vulde de klantvraag in met een UC-oplossing van Unify om medewerkers plaatsonafhankelijk te laten werken, waarbij alle communicatie via smartphones verloopt middels Forced on PBX. Telecom Services leverde een Private Cloud oplossing van Unify het OpenScape Business platform in combinatie met de Sip Trunk en 450 mobiele abonnementen geleverd door T-Mobile. In mei 2016 is de nieuwe communicatieoplossing opgeleverd bij de gemeente. Het Unify OpenScape Business-platform beschikt sinds kort over een nieuwe functionaliteit: het SIP Mex protocol. Hierdoor is volledige VastMobiel-integratie met een Forced-on-PBX provider mogelijk. Naast deze volledig geïntegreerde VastMobiel-oplossing kunnen de gebruikers beschikken over alle denkbare communicatiefunctionaliteiten van een telefooncentrale.
Winvision
Klantcase: Timeos
Timeos is een pensioenuitvoeringsorganisatie, gevestigd in Amstelveen en telt 400 medewerkers. Winvision was op andere gebieden al actief bij deze partij (levering van werkplekken). Winvision kwam met Timeos in gesprek over hun telefooncentrale; die was verouderd en had veel storingen. Hoewel de aanvankelijke vraag ging over het vervangen van de telefonie, ging het gesprek al snel over het feit dat telefonie niet meer los te zien is van de werkplek. De klant merkte dat telefonie slechts één manier van communiceren is, maar dat er meer kanalen zijn: Social Media, chat, webchat, videocommunicatie. Al deze kanalen wilde Timeos onderdeel maken van de werkplek. Hun uitdaging: al die kanalen in één platform vangen. Winvision heeft het communicatieplatform onderdeel gemaakt van het IT-landschap door Skype for Business in te zetten, met daarbovenop Anywhere365 van Workstreampeople, om ervoor te zorgen dat al die verschillende communicatiekanalen in één platform gevangen konden worden. Er zijn geen desktoptoestellen meer; alleen clients op mobiel, pc of laptop met headsets. Medewerkers van Timeos bepalen zelf hun bereikbaarheid.
Uitreiking
De award voor Best UC Project 2016 wordt samen met de andere Telecom Inspirience Awards uitgereikt op 16 november in het Zalmhuis te Rotterdam. Voor meer informatie: www.telecominspirience.nl