Op 15 november worden in Het Zalmhuis de Telecom Inspirience Awards uitgereikt. Hier lees je de klantcases die kans maken op de award voor Best Internet of Things Project 2017.
Klantcase: Smartfarm
Business partner:Â Simpoint
Smartfarm ontwikkelt Internet of Things-oplossingen voor de landbouw, tuinbouw en veehouderij. AppsforAgri heeft sinds half 2016 een weerstation ontwikkeld, de Field Mate. Met dit product kunnen boeren alles rondom de akkers monitoren. Denk aan: bodemtemperatuur op 5 en 25 centimeter, gewastemperatuur, temperatuur, RV en instraling op 150 centimeter, luchtvochtigheid en weersomstandigheden. Simpoint koppelde de Field Mate aan het LoRa-netwerk van KPN. Daardoor krijgt AppsforAgri continu meetgegevens van de akker binnen. Deze gegevens worden in de AppsforAgri Cloud opgeslagen. Vervolgens worden hierop verschillende algoritmes (big data) losgelaten. Met de gegevens die hieruit voortkomen, is men in staat voorspellingen te doen die voor een boer van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Klantcase: Bedrijf in publieke sector
Business partner:Â ioThings
De klant bevindt zich in de publieke sector en heeft ongeveer 60.000 FTE, verspreid over circa 10 locaties. Zijn assets zijn personeel, voertuigen en materieel, die allemaal geregeld van locatie veranderen. De klant heeft 20 ioTrackers afgenomen ten behoeve van een pilot. Bij succes zal het aantal uit kunnen groeien naar enkele duizenden. De klantvraag: eenvoudig beheersbare locatiebepaling van deze assets. Locatiebepalers, zoals GPS trackers en bluetooth trackers, hebben, respectievelijk, een onvoldoende batterijduur of onvoldoende bereik. De klant wil een locatiebepaler die altijd en overal werkt (ook zonder GPS-verbinding), zonder zich zorgen te hoeven maken over de batterijduur. Het laatste is extra belangrijk, daar die 20 (en straks wellicht duizenden) locatiebepalers zich in het veld bevinden en dus op afstand beheerd moeten kunnen worden. Verder heeft de klant een custom feature aangevraagd voor het exporteren van een locatiegeschiedenis heatmap. ioThings heeft als startup met haar eerste product, de ioTracker (een locatiebepaler van autosleutel formaat), het beste van twee werelden gecombineerd: uitstekend bereik en uitstekende batterijduur. Om dit te realiseren is de ioTracker naast een GPS-module uitgerust met een innovatief power management systeem, met andere woorden: de hardware maakt op innovatieve manier gebruik van de batterij en de software zorgt voor een optimaal gebruik. Bovendien maakt de ioTracker gebruik van KPN’s nieuwste communicatienetwerk, LoRaWAN, hetgeen de ioTracker in staat stelt om het batterijverbruik maximaal te reduceren. Daarnaast bevat de ioTracker een knop die gebruikt kan worden in noodsituaties door de drager.
Klantcase: B Medical Systems
Business partner:Â KPN
B Medical Systems is verantwoordelijk voor onder andere vaccin transport van de WHO (World Health Organisation). Vaccins in Afrika werken alleen als ze gekoeld worden vervoerd. Zonder koeling zijn ze zelfs schadelijk voor de gezondheid. B Medical Systems is verantwoordelijk voor onder andere vaccin-transport van de WHO. Klantvraag: kan KPN helpen bij het monitoren van temperatuur en locatie van transport van vaccins teneinde zeker te weten dat het vaccinatieprogramma werkt? Ja: KPN kan tijdens het transport locatie, temperatuur en open- of dicht zijn van de deksel monitoren middels een datalogger. Dit apparaat zendt deze gegevens via een M2M-verbinding naar een controlekamer van B Medical Syste ms. Zij weten dus altijd de status van de zending. Ook de lokale huisartsenpost weet dat het kan vertrouwen op de vaccins. Er is drie jaar gewerkt aan kwaliteit van de datalogging, de werking van de zonnecellen en accu’s die voeding geven aan de logger, de robuustheid van de logger en het bereik (verbinding) gedurende het transport.
Klantcase: SEAWAD
Business partner:Â M2M Services
SEAWAD, een gezamenlijk project van de TU Delft, Universiteit Utrecht, Universiteit Twente, Deltares en Rijkswaterstaat, is een onderzoeksproject naar een zandmotor voor de Wadden, ter bescherming van het Waddengebied. De zandmotor is een natuurlijke barrière die door gebruik te maken van zeestromingen de Zuid-Hollandse kustlijn beschermt tegen erosie. SEAWAD onderzoekt of ook de kustlijn langs de Waddeneilanden in de toekomst met een zandmotor beschermd kan worden. Met behulp van ‘drifters’ worden zeestromingen in kaart gebracht. Deze drifters bevinden zich in afgelegen gebied, in de Noordzee/Waddenzee, buiten bereik van de meeste netwerken. Van groot belang voor het slagen van het project is echter onafgebroken connectiviteit, zodat metingen niet stilvallen en data realtime inzichtelijk is. De uitdaging zit hem in de plek waar de meetapparatuur wordt gebruikt. Dit zijn geen vaste plekken en erg afgelegen. Er zijn SIM-kaarten nodig die altijd dekking hebben door gebruik te kunnen maken van verschillende lokale operators. Met de roaming SIM-kaarten van M2M Services kan gebruik gemaakt worden van alle beschikbare operators. Middels GPRS wordt de positie van de drifters gevolgd. Elke 40 seconden zenden de drifters hun locatie uit. Door roaming M2M SIM-kaarten te gebruiken heeft de meetapparatuur altijd bereik, kunnen metingen onafgebroken verricht worden en kan data realtime opgehaald worden.
Klantcase: Lassche en Keizer
Business partner:Â Phact
Het Twentse familiebedrijf Lassche en Keizer is specialist in koudetechniek, airconditioning en klimaatbeheersing. De serviceorganisatie van Lassche en Keizer was volledig ingericht op preventief onderhoud en reactief verhelpen van storingen. Het bedrijf ziet echter voordelen van het kunnen voorkomen van storingen aan installaties met predictive maintenance. Vooraf kunnen inschatten wanneer er iets aan koelsystemen moet gebeuren, heeft voor zowel Lassche en Keizer voordelen, als voor de klant. De uitdaging voor Phact was dan ook om een softwareoplossing te ontwikkelen waarmee uiteindelijk 100 procent voorspelbaar onderhoud kan worden gerealiseerd. De geleverde oplossing bestaat uit een detectiesysteem dat afwijkingen ten opzichte van normen of verwachtingen aantoont en een webportaal met dashboards voor een visuele presentatie van de resultaten van het detectiesysteem. De gerealiseerde oplossing is een 100 procent maatwerkoplossing. Voor de opslag van data, afkomstig van sensoren in de koelsystemen op klantlocatie, in de Cloud wordt gebruik gemaakt van de BigData database ElasticSearch. De ontwikkelde software integreert deze data met het bestaande ERP-systeem van Lassche en Keizer, waarin onder andere klanten, locaties en specificaties van koelingen kunnen worden opgenomen. Door vooraf problemen in te kunnen schatten, kan Lassche en Keizer haar eigen serviceorganisatie beter inplannen.