KPN heeft in de laatste drie kwartalen van 2021 meer klanten binnengehaald voor zijn mobiele diensten. Ook het aantal zakelijke klanten dat gebruikmaakt van telefonie en internet van KPN groeide, zo maakte KPN maandag bekend bij de presentatie van haar jaarcijfers over 2021..
De kosten stegen op jaarbasis met bijna 1 procent, met name door extra marketinguitgaven. De personeelskosten daalden wel door digitalisering. Eind vorig jaar telde KPN 9700 fte, 4 procent minder dan een jaar eerder. De afgelopen periode werden 121.000 huishoudens op glasvezel aangesloten. In heel 2021 ging het om 433.000 woningen. “We liggen goed op schema om in 2026 ca. 80% van de Nederlandse huishoudens van glasvezel te hebben voorzien”’ vertelt CEO Joost Farwerck.
Omzetgroei
De CEO is tevreden over het resultaat: “In 2021 hebben we goede stappen gezet in het behalen van onze strategische en financiële ambities. We maakten de belangrijke stap naar omzetgroei in de massamarkt (Consumenten, MKB en Wholesale). In de Consumentenmarkt zorgt glasvezel voor omzetgroei en de omzet uit mobiele diensten groeit ook sterk. De omzet in het MKB groeide voor het tweede kwartaal op rij, dit geeft vertrouwen dat we de totale omzet voor het Zakelijke Marktsegment tegen het einde van 2022 kunnen stabiliseren. En Wholesale leverde eveneens een sterke bijdrage; dankzij ons succesvolle open netwerkbeleid kunnen andere aanbieders door het hele land op een efficiënte manier breedband diensten bieden aan consumenten. Door onze investeringen in kwaliteit en service is de klanttevredenheid sterk verbeterd onder consumenten en zakelijke klanten.
De inspanningen om ons mobiele netwerk te moderniseren, betaalt zich uit. We zijn door Ookla voor de derde keer op rij erkend als het beste mobiele netwerk van Nederland. KPN biedt de hoogste 5G-snelheden en de beste dekking op de Nederlandse markt, en we zien dat steeds meer klanten hiervan profiteren.
Security centraal
In een wereld die sterk afhankelijk is van digitale verbinding en interactie, is de betrouwbaarheid en veiligheid van onze netwerken en systemen van fundamenteel belang. Om de integriteit en beschikbaarheid van onze systemen en netwerken te behouden, hebben we onze security-first aanpak versterkt.
Aandeelhouders profiteren van de resultaten over 2021: “We hebben in 2021 goede voortgang geboekt op onze “Accelerate to Grow” strategie. Dit stimuleert toekomstige groei en in combinatie met onze sterke financiële positie stelt dit ons in staat om het aandeelhoudersrendement voor 2022 aanzienlijk te vergroten door middel van een groeiend dividend en een nieuwe inkoop van aandelen.”