Op donderdag 10 oktober werd een nieuw curriculum aangeboden aan de minister van onderwijs. NL digitale brengt al jaren het probleem onder de aandacht dat digitale vaardigheden nog niet structureel onderwezen worden. Met dit nieuwe curriculum zien wij nu dat digitale geletterdheid kinderen echt kan voorbereiden op de toekomstige arbeidsmarkt en maatschappij. Het is echter nog geen gelopen race: Kabinet en Tweede Kamer zijn nu aan zet.
Daarom doen 35 directeuren van digitale bedrijven nu de oproep om niet langer te treuzelen, en vragen zij andere bedrijven de oproep te steunen.
In hun oproep onderstrepen de directeuren het maatschappelijke belang. Zij schrijven: “Over de hele linie ontbreekt het in Nederland aan digitale vaardigheden. Niet alleen in de ICT-sector, maar ook daarbuiten, in bestuurskamers en op de werkvloer, zijn de kennis en vaardigheden niet op het niveau dat Nederland nu en in de toekomst nodig heeft.”
Onderteken de oproep van de digitale sector
De ondertekenaars zijn van de grootste digitale bedrijven tot echte mkb’ers, waaronder Joost Farwerck (KPN), Ernst-Jan Stigter (Microsoft), Chris Ouwinga (Unit4) en Luc Gimbrère (Betabit). De oproep staat open voor ieder bedrijf om mede te ondertekenen (ook voor niet-leden van NL digitale en minder digitale bedrijven). De volledige tekst staat op nl digital.nl/curriculum.
Ondersteun ook de oproep vanuit het onderwijs
Vanuit het onderwijs zelf wordt de urgentie ook gezien. Onderzoek dat deze maand naar buiten kwam liet zien dat leraren, ICT-coördinatoren en schoolleiders van basisscholen de digitale vaardigheden van hun eigen leerlingen met een 4,9 beoordelen. Digitalisering is zowel de oorzaak van grote maatschappelijke transities als het antwoord erop. Maar die antwoorden komen alleen als we onze kinderen hier ook in onderwijzen. Kinderen die nu nog niet op school of thuis digitaal onderwezen worden komen op grote achterstand.
Het onderwijsveld doet de oproep om op persoonlijke titel steun uit te spreken. Daarvoor is Marcel Hoogstoevenbeld, ICT-coördinator bij een middelbare school, een openbare petitie gestart.