Marktonderzoeker Canalys ziet voor het eerst in twee jaar tijd weer volumegroei op de mondiale smartphonemarkt: 1 procent op jaarbasis tot 352,4 miljoen devices. Strategy Analytics kwam deze week met vergelijkbare cijfers: 2 procent groei naar 366 miljoen toestellen.
De groei werd volgens Canalys geleid door Huawei, met een verscheept volume dat naar schatting 29 procent groeien. Dit ondanks problemen die Huawei ondervindt door een toenemend aantal Amerikaanse maatregelen om technologie-export naar Chinese leveranciers te voorkomen.
Huawei
Canalys schat dat Huawei in het derde kwartaal een aandeel van 19 procent van de wereldwijde smartphonemarkt kon claimen, tegen 14,9 procent een jaar eerder. De marktonderzoeker stelt dat de groei werd gerealiseerd met oudere modellen (zoals de P30 lite, een bestseller in het buitenland) die niet worden beïnvloed door Amerikaanse beperkingen zoals het niet kunnen gebruiken van Google-apps.
Huawei zal wel te maken krijgen met uitdagingen bij de verkoop van nieuwere modellen zoals de Mate 30 en de aanstaande vernieuwingen van de P- en Y-serie, als de Amerikaanse situatie niet wordt opgelost en het bedrijf weer toegang krijgt tot Google-services.
Samsung
Samsung bleef de nummer één leverancier met een geschat marktaandeel van 22,4 procent, een stijging van 2 procentpunten ten opzichte van een jaar geleden. De groei van 11 procent in volume werd ondersteund door de succesvolle vernieuwing van zijn mid-range apparaten en meer premium-toestellen, waarbij de verscheepte volumes van de Note 10 meer dan 5 procent hoger werden geschat dan bij zijn voorganger een jaar geleden.
Canalys verwacht dat Samsung mogelijk meer marktaandeel wint als het snel mid-range 5G-apparaten op de markt kan brengen, voortbouwend op zijn onlangs aangekondigde nieuwe 5G-modems en -processors.
Apple
In het derde kwartaal behaalde Apple een wereldwijd marktaandeel van 12,3 procent, tegen 13,4 procent een jaar eerder.
Apple kan neerwaartse druk verwachten in de eerste helft van 2020 vanwege het ontbreken van een 5G-iPhone, die pas in september volgend jaar wordt verwacht. Dit maakt de geruchten over een iPhone-lancering op instapniveau begin 2020 volgens de marktonderzoeker logisch voor Apple, om zo toch meer volume te realiseren.