Zoom gaat het eveneens Amerikaanse Five9 overnemen, een bedrijf dat software maakt voor cloud-contactcenters. Het is de tweede grootste overname in de technologiesector van dit jaar en de grootste overname ooit van Zoom.
Five9 maakt cloudsoftware voor callcenters en klantenservices. De software voorziet medewerkers van relevante informatie wanneer zij een klant helpen. Ook bevat de software virtuele assistenten die bellers doorverbinden met het juiste loket.
Zoom wil zich gaan richten op de contactcentermarkt. Five9 is volgens Yuan daarom een goede aanvulling op Zoom Phone, de zakelijke versie van de belapp.
De acquisitie lijkt vooral bedoeld om Zoom producten te bieden nu werknemers terug naar kantoor gaan en fysieke vergaderingen houden. Het Californische bedrijf is de afgelopen anderhalf jaar fors gegroeid en heeft veel overnames gedaan. Zo kocht het bedrijf het cryptografieplatform Keybase.
Five9 maakt cloud contactcenter software. De software zal toegevoegd worden aan de Zoom Phone-dienst, de eigen VoIP-dienst van Zoom.
Five9 stevent dit jaar af op een omzet van bijna 550 miljoen dollar. Five9-oprichter Rowan Trollope krijgt de titel van ‘President’ bij Zoom en blijft ceo van Five9. Hij zal rechtstreeks rapporteren aan Zoom-ceo Eric Yuan.
Hieronder het commentaar van Yuan op de deal:
“We verwachten dat deze overname de aanwezigheid van Zoom bij klanten zal helpen verbeteren en ons in staat zal stellen onze groeimogelijkheden op de lange termijn te versnellen door de contactcentermarkt van $ 24 miljard te betreden. Five9 is een pionier op het gebied van cloudgebaseerde contactcentersoftware. Het zeer schaalbare en veilige cloudcontactcenter levert een uitgebreide suite van gebruiksvriendelijke applicaties waarmee klantinteracties via veel verschillende kanalen kunnen worden beheerd en geoptimaliseerd. Door de Contact Center as a Service (“CCaaS”)-oplossing van Five9 te combineren met het brede communicatieplatform van Zoom, zal de manier waarop bedrijven contact maken met hun klanten transformeren en het klantbetrokkenheidsplatform van de toekomst bouwen.
De trend naar hybride werkenis het afgelopen jaar versneld, waardoor de verschuiving van contactcenters naar de cloud is versneld en de vraag van klanten naar op maat gemaakte en gepersonaliseerde ervaringen toeneemt. Tegenwoordig moeten ondernemingen klanten niet alleen in staat stellen om via hun voorkeurskanaal te communiceren, ze moeten hun teams ook in staat stellen meer te bereiken, en dit met empathie, doelgerichtheid en verbinding. We zijn er echt van overtuigd dat we samen klanten in staat zullen stellen de manier waarop ze zaken doen opnieuw vorm te geven en uitzonderlijke resultaten te leveren.
We hebben al een sterke vraag gezien naar Zoom Phone, ons moderne cloudtelefoonsysteem dat een digitaal alternatief biedt voor het bestaande telefoonaanbod, waardoor organisaties op nieuwe en handige manieren verbinding kunnen maken en communiceren om bedrijven in beweging te houden. Deze overname is een aanvulling op de groeiende populariteit van ons Zoom Phone-aanbod, waardoor we de groei van Zoom kunnen versnellen en een nog sterkere rol kunnen spelen bij het aansturen van de digitale toekomst, waardoor bedrijven en hun klanten dichter bij elkaar komen.”