In het tweede kwartaal van 2023 is er met 20% sprake van een sterke stijging van het mobiele dataverbruik in Nederland. Dat blijkt uit de meest recente telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook de hoeveelheid glasvezelaansluitingen in Nederland blijft groeien. Aanvullend consumentenonderzoek toont verder dat Nederlanders tevreden zijn over hun mobiele en internetabonnementen en minder vaak overstappen naar een andere provider.
Ten opzichte van de voorgaande kwartalen in 2022 en 2023 is er met 514 miljoen gigabyte in het tweede kwartaal van 2023 sprake van het hoogste kwartaalgebruik in lange tijd (+88 miljoen gigabyte). Een sterke stijging is ook te zien in het aantal machine-to-machine simkaarten. Het gebruik van deze kaarten, die bijvoorbeeld ingezet worden in slimme apparaten en auto’s om informatie met de systemen van de leverancier te delen, laat in het afgelopen kwartaal een flinke en versnelde groei zien van ruim 1 miljoen.
Daar staat tegenover dat het aantal belminuten in Nederland op vaste en mobiele netwerken opnieuw licht is gedaald. Dit kwam in het tweede kwartaal uit op 9,70 miljard voor mobiel en 1,22 miljard voor vast. Het aantal vaste aansluitingen dat wordt gebruikt om mee te bellen, daalde met 3,2%.
Het aantal abonnementen dat een combinatie van mobiele en vaste diensten (telefonie, televisie en internet) omvat, bedroeg 3,44 miljoen, een stijging van 2,3% vergeleken met het vorige kwartaal. Er waren 2,81 miljoen bundels met twee vaste diensten (+2%) en 980.000 bundels met drie vaste diensten, wat een daling is van bijna 7,3% ten opzichte van het vorige kwartaal. Opvallend is verder dat het aantal tv-aansluitingen in zijn totaliteit daalt.
Uit de cijfers blijkt dat glasvezel sterk blijft groeien. In het tweede kwartaal van 2023 werden er 440.000 nieuwe glasvezelverbindingen aangelegd, waarmee het totaal op 6,37 miljoen uitkomt. Het aantal huishoudens met een glasvezelinternetabonnement steeg tot 2,60 miljoen, een toename van 100.000Â vergeleken met het vorige kwartaal. Niet alleen hebben Nederlanders steeds vaker internet via glasvezel, ook kijken steeds meer mensen tv op deze manier (1,83 miljoen aansluitingen, + 2,5%), terwijl het aantal huishoudens dat tv kijkt via kabel of koper afneemt.
Ruim 75% van de Nederlandse abonnees heeft inmiddels beschikking over internet sneller dan 100 Mbps. Wel blijft de uitrol van glasvezel in bepaalde gebieden achter. Met name in grote delen van Noord-Holland, Limburg en in Groningen is er minder glasvezel beschikbaar dan elders in het land.
Het is goed nieuws dat een stijgend aantal Nederlanders gebruik kan maken van de mogelijkheden van glasvezel. Hoogwaardige verbindingen zijn voor consumenten en bedrijven van groot belang nu onze samenleving in rap tempo digitaliseert. De ACM blijft ondertussen benadrukken dat door alle partijen zorgvuldigheid betracht dient te worden bij de aanleg van glasvezel.
Uit aanvullend consumentenonderzoek van de ACM blijkt verder dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (79%) vindt dat er op de mobiele markt voldoende aanbieders zijn om uit te kiezen. Toch blijken zij weinig gebruik te maken van de mogelijkheden tot overstappen. Bovendien zegt 43% dat het niet nodig lijkt om elke twee jaar over te stappen, om te voorkomen dat ze teveel betalen voor hun abonnement. Opvallend is dat 67% van de ondervraagden zegt dat vaste kosten vooral meewegen in de keuze voor een abonnement. Het aantal consumenten dat de keuze vooral zegt te baseren op kosten, is ten opzichte van 2022 bovendien gestegen (9%). Een verklaring waarom Nederlanders toch bij hun aanbieder blijven, lijkt te liggen in het feit dat zij in ruime mate tevreden zijn over hun aanbieder (59%).
Het aantal consumenten dat niet is overgestapt van provider is in 2023 gestegen. Hoewel een meerderheid van de Nederlanders korter dan vijf jaar bij een mobiele aanbieder blijft, stijgt het aantal Nederlanders dat 11 jaar of langer dezelfde provider heeft voor het eerst in lange tijd.
Voor mobiele abonnementen wordt in Nederland gemiddeld 18,20 euro per maand betaald, tegenover 16,80 euro vorig jaar. Hoewel 59% van de consumenten niet zegt te weten hoeveel zij zouden kunnen besparen bij een overstap, stellen ze dat een gemiddelde maandelijkse besparing van 7 euro of meer voor hen aanleiding kan vormen om over te stappen.
Ook voor internet over een vaste aansluiting geldt dat consumenten maar in geringe mate overstappen naar een andere aanbieder. Vorig jaar nam 20% weliswaar een ander internetabonnement, maar slechts 12% stapte ook over van aanbieder. Ook voor internet geldt dat consumenten over het algemeen tevreden zijn over hun internetprovider en dat als ze al overstappen, prijs hiervoor de belangrijkste drijfveer is. Voor internet loont een overstap volgens consumenten als ze maandelijks meer dan 18 euro kunnen besparen.