Het 3G-netwerk van KPN gaat na 31 maart 2022 uit de lucht. Steeds minder mensen maken gebruik van 3G en internetten al via 4G en 5G. Bovendien gaat KPN de frequenties die nu voor 3G gebruikt worden, inzetten voor het KPN 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller, veiliger en stabieler.
Wat betekent het stoppen van 3G in de praktijk?
Voor sommige toepassingen kan de impact groot zijn. Het apparaat (device) is vooral bepalend. Gebruikers die een apparaat zonder 4G-ondersteuning (VoLTE) hebben, vallen dan terug op 2G; dit netwerk blijft (nog) wel in de lucht. Dan kan mobiele data alleen nog verstuurd worden via lage snelheid of via wifi. Sinds 2015 worden er in de praktijk geen toestellen meer verkocht die geen 4G (of 5G) ondersteunen.
Wat moet ik doen?
Alle KPN-klanten van wie het toestel door KPN is gezien op het 3G netwerk, hebben inmiddels een brief ontvangen van zowel KPN. In deze brief zijn 06-nummer en IMEI-nummer vermeld. Hierbij is aangegeven of het een toestelinstelling betreft of een toestelwissel. Ook hebben gebruikers inmiddels een SMS ontvangen van KPN.
Aanpassen toestelinstellingen
Staan er nummers onder het kopje Toestelinstellingen? Dan heeft KPN op het netwerk gezien dat de nummers die vermeld worden wel geschikt zijn voor 4G, maar dat de instellingen niet juist staan. Medewerkers kunnen zelf gemakkelijk de toestelinstellingen aanpassen naar 4G. Daarna is de aansluiting direct up-to-date.
Vervangen oude simkaarten
Staan er simkaarten vermeld in de brief van KPN? Dan zijn deze vaak ouder dan 10 jaar. Deze zijn niet geschikt voor 4G en voldoen niet meer aan de laatste veiligheidseisen. Heb je zelf nog simkaarten liggen, dan kun je deze gebruiken. Let op: alleen simkaarten met een nummer hoger dan 3067100 zijn geschikt.
Vervangen verouderde toestellen
Toch nog een verouderd toestel op de zaak? Dan heeft KPN dit telefoonnummer slechts een verbinding zien maken met het 3G netwerk. Dit betekent niet per definitie dat het toestel niet geschikt is voor 4G. Controleer of er in het scherm van je toestel 4G staat, en doorloop onderstaande checklist voor de juiste instellingen.
Checklist
Het belangrijkste criterium is dat het toestel compatibel moet zijn met het 4G-Netwerk. Dit kun je controleren op het internet met het typenummer of de handleiding van het betreffende toestel.
Vervolgens dienen onderstaande instellingen juist te staan.
– iOS (Apple): Instellingen > Mobiele data > kies voor “Schakel 2G/3G/4G in”
–Samsung (Android): Instellingen > Verbindingen> Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier “Schakel 2G/3G/4G in”
– Als je ook de optie “bellen via 4G/Volte” ziet staan, dien je deze ook aan te zetten.
– Klik hier voor de door KPN speciaal ontwikkelde tool, waarmee gebruikers de netwerkmodus correct in kunt stellen. Dagelijks worden hier nog toestellen aan toegevoegd.
– Klik hier voor de door KPN speciaal ontwikkelde tool, waarmee gebruikers 4G bellen op hun toestel kunnen activeren. Dagelijks worden hier nog toestellen aan toegevoegd.
Ik ga terug naar 2G, wat nu?
Beschik je nog over oude telefoons, tablets of andere apparaten en ondersteunen deze geen 4G of 5G? Het toestel zal vanaf 1 april 2022 automatisch terugschakelen naar 2G. Het 2G-netwerk zal de komende drie jaar nog in de lucht blijven. Als je dus een toestel hebt dat geen 4G ondersteunt zal deze terugvallen op 2G, en kan er gewoon gebeld blijven worden. Dit heeft echter wel gevolgen voor het gebruiksgemak:
- De internetverbinding is langzamer.
- Geluidskwaliteit van bellen is minder.
- Internetten en bellen tegelijkertijd is niet mogelijk.