Meer dan 30 procent van de Nederlanders verwacht binnen nu en twee jaar een smartwatch aan te schaffen, 50 procent binnen nu en vijf jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Kentico, leverancier van oplossingen voor CMS, e-commerce en online marketing.
De adoptie van de smartwatch in de Nederlandse markt is nu nog klein. Kentico verwacht echter dat deze de komende jaren behoorlijk gaat toenemen. 53 procent van de Nederlandse respondenten wil een smartwatch graag een week testen en 41,5 procent staat open voor het gebruik van een smartwatch. Iets meer dan 5 procent van de respondenten zegt daarbij momenteel al in het bezit te zijn
Smartwatch gaat om communicatie
Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de functies van de smartwatch die hen aanspreken, gaat het hen vooral om communicatie. Het versturen en ontvangen van tekstberichten wordt door de meeste respondenten (64,3%) aangemerkt als belangrijkste functie op de smartwatch, gevolgd door Bellen en gebeld worden (33,9%). Ook het ontvangen van routeinformatie en navigatie wordt door 32,1% van de Nederlanders als interessant ervaren. Opvallend is verder ook dat de smartwatch vooral gezien als een privé apparaat. 83 procent van de Nederlanders beschouwt de smartwatch als puur een consumenten device. 17 Procent verwacht de smartwatch ook zakelijk te gebruiken.
Geen koploper
Nederland is geen koploper op het gebied van de adoptie van smartwatches. In Duitsland gaf maar liefst 55 procent van respondenten aan dat ze binnen nu en twee jaar een smartwatch gaan bezitten en ook in de Verenigde Staten (58,2 procent binnen vijf jaar) en in het Verenigd Koninkrijk (53,6 procent binnen vijf jaar) denkt men sneller een smartwatch aan te schaffen. Daarnaast geeft slechts 30,4 procent van de Nederlandse respondenten aan een early adopter te zijn. De belangrijkste reden voor Nederlands om niet van smartwatches gebruik te maken kan gevonden worden in de kosten. 60 procent ziet de prijs als een potentiële belemmering om een smartwatch aan te schaffen.
Kentico’s Globals smartwatch Survey, een wereldwijd onderzoek naar de adoptie en verwachtingen van consumenten op het gebied van smartwatches, is de laatste publicatie van Kentico’s Digital Experience research serie. Het onderzoek is in december 2015 uitgevoerd en is gebaseerd op de ervaringen van meer dan 1.000 respondenten.