Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»25 jaar Mediamarkt: vernieuwende aanpak basis voor langdurig succes
    Connexie

    25 jaar Mediamarkt: vernieuwende aanpak basis voor langdurig succes

    18 oktober 20247 Min leestijd
    25 jaar Mediamarkt: vernieuwende aanpak basis voor langdurig succes
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Consumentenelektronica retailer MediaMarkt viert haar zilveren jubileum. Eind 1999 opende de van origine Duitse winkelketen voor het eerst haar deuren op Nederlandse bodem, in Rotterdam. Een destijds baanbrekend ‘supermarktmodel’ in de elektronicahandel met twee duidelijke kenmerken, een enorm winkeloppervlak en lage prijzen, zorgde voor een revolutie in het Nederlandse retaillandschap. Ter ere van het 25-jarig bestaan zal onder andere een speciale mediacampagne worden gelanceerd en komt de verkoopcampagne ‘Gekkenhuis’ eenmalig terug. Ook organiseert MediaMarkt een speciale nachtopening van 26 op 27 oktober tussen 0:00 – 1:00 uur, wanneer de klok een zogenaamd 25e uur slaat richting de wintertijd.

    Democratisering van consumentenelektronica

    Door de komst van MediaMarkt naar Nederland 25 jaar geleden, werd het landschap van consumentenelektronica volledig op zijn kop gezet. Er vond een democratisering van de categorie plaats; niet eerder was er een winkel waar zo’n groot aanbod te vinden was tegen dergelijk lage prijzen. De keten was zeer bereikbaar en betaalbaar voor een breed publiek. Bovendien kon het assortiment worden aangeraakt en ervaren, een beleving die vandaag de dag nog steeds een van de succesfactoren is van de winkelketen.

     

    Dynamische aanpak spreekt consumenten aan

    Wat tevens uniek was voor die tijd in de elektronicahandel, was de hoeveelheid beschikbare voorraad die direct kon worden meegenomen. Verder bracht MediaMarkt onder andere een grotere klantenstroom op gang naar koopavonden, met het introduceren van uurs-aanbiedingen en was de retailer de eerste die extra lange openingstijden introduceerde. MediaMarkt was niet alleen baanbrekend op het gebied van retail, het was ook een spraakmakende partij met ludieke campagnes, aanbiedingen en vele artiestenoptredens waar menig Nederlander voor in de rij heeft gestaan. Van Jan Smit tot Meat Loaf en Gerard Joling tot Ricky Martin. De retailer ontpopte zich met deze dynamische aanpak snel tot marktleider in zijn klasse.

     

    Beleving maakt onderscheid

    De 25 jaar die MediaMarkt nu in Nederland zit, was een uiterst interessant tijdperk voor de elektronicabranche. Technologische ontwikkelingen hebben elkaar snel opgevolgd en consumenten willen van steeds meer gemakken worden voorzien. In 2024 heeft MediaMarkt 55 fysieke winkels, B-to-B services en een succesvolle eigen webshop en app. Dit jaar is daar ook een zogenoemde marketplace aan toegevoegd, die externe verkopers in staat stelt ook hun producten via MediaMarkt te verkopen. Om verder op het veranderende consumentengedrag in te spelen heeft MediaMarkt in elke vestiging een Smartbar staan, waar consumenten van advies en extra services kunnen worden voorzien, zoals het inruilen van producten, het activeren van groene stroom-, televisie- en telefoonabonnementen en het gebruiksklaar maken van laptops, tablets en smartphones.

    Dit jaar werd MediaMarkt ook hoofdpartner van de Rotterdamse voetbalclub Feyenoord. De twee vonden elkaar in de passie, het ondernemerschap en de ambitie om zich maatschappelijk te laten gelden in de regio en daarbuiten.

    Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt Benelux, over de ontwikkeling van MediaMarkt in het Nederlandse retaillandschap: ‘Het is een fantastische reis geweest tot nu toe. Samen met onze medewerkers, klanten, partners en leveranciers beleven we een tijdperk waarin de afhankelijkheid van technologie steeds groter en belangrijker is geworden en aanbod en innovatie elkaar in rap tempo opvolgen. We zijn geen uitdaging uit de weg gegaan de afgelopen 25 jaar en zullen dat de komende 25 jaar ook niet doen.

    Sommige dingen veranderen nauwelijks: onze klanten hebben nog steeds behoefte aan gemak, service, scherpe prijzen, een breed aanbod en een prettige winkelervaring. Maar dat verwachten ze de laatste jaren niet alleen meer op de winkelvloer, maar ‘omnichannel’: dus ook in de app, de webshop en op onze marketplace.

    Ons doel is om de nummer één omnichannel retailer te zijn en te blijven. We willen het platform zijn waar consumenten via verschillende kanalen bediend worden en zelf kunnen bepalen hoe, waar en wanneer hun elektronicaproducten worden gekozen, gekocht en ontvangen. Beleving zal daarbij steeds meer centraal komen te staan, want in onze ogen is dat waar retail steeds meer het onderscheid gaat maken in een wereld die steeds digitaler wordt: een persoonlijke, laagdrempelige en vooral onderscheidende beleving, fysiek en online. Onze gepassioneerde medewerkers in het hele land zullen er alles aan doen om die beleving elke dag weer een beetje beter te maken.’

     

    Continu innoverend

    Het productaanbod is met de jaren sterk veranderd en vooral geïnnoveerd. Maar inmiddels zijn innovatie en mooie gadgets niet meer het belangrijkst, de elementen ‘smart’ en ‘duurzaamheid’ spelen een steeds grotere rol bij de consument. In 2022 introduceerde de MediaMarktSaturn-groep het BetterWay-programma in alle landen waar zij actief is, dat consumenten stimuleert duurzamere keuzes te maken. Het programma biedt onder andere services zoals inruil, refurbished producten en reparatie, en ook een speciaal label voor producten die een duurzamere keuze zijn.

    Remko Rijnders vervolgt: ‘Voortdurend innoveren is cruciaal in retail. Zeker als we zelf technologie verkopen. Consumententrends ontwikkelen zich razendsnel. Zo zijn we ons ook meer dan ooit bewust van onze verantwoordelijkheid als maatschappelijke speler en zetten duurzaamheid centraal in de bedrijfsvoering. Met BetterWay helpen we consumenten duurzamere keuzes te maken en we adviseren klanten om de levensduur van producten te verlengen. Daarnaast zijn we zowel vanuit MediaMarktSaturn als in de Benelux ook voortdurend bezig om te kijken hoe we onze eigen ecologische voetafdruk kunnen beperken.’

     

    In oktober drukte verwacht voor verkoopcampagnes en nachtopening

    Voor haar verjaardag trakteert MediaMarkt de consument op aanbiedingen. Van 24 tot en met 27 oktober wordt onder andere de oude verkoopcampagne ‘Gekkenhuis’ opnieuw gelanceerd. De campagne trok zo’n tien tot vijftien jaar geleden veel publiek met zowel opvallende aanbiedingen als ludieke winacties. Voor deze jubileum-editie biedt de retailer onder andere een verblijf aan bij de van TV bekende B&B van Mirjam in Zuid-Afrika en een exclusieve rondleiding door de Red Bull Racing fabriek in Milton Keynes, in Engeland. Verder zal MediaMarkt een speciale nachtopening organiseren met grote aanbiedingen. In de nacht waarin de wintertijd ingaat (26 op 27 oktober) en we een zogenaamde ‘25-urige dag’ beleven, zullen in MediaMarkt Techvillage Rotterdam (Binnenwegplein) de deuren voor klanten worden geopend van 0:00 – 1:00 uur. Welke aanbiedingen er dan beschikbaar zijn, zal de retailer kort voor de nachtopening zichtbaar maken op de MediaMarkt website*. Vanwege de extreme kortingen verwacht de retailer enorm veel drukte en adviseert zij geïnteresseerden dan ook om er op tijd bij te zijn.

    Over MediaMarkt

    MediaMarkt is de grootste elektronicaketen van Europa en is sinds 1999 actief in Nederland met momenteel 55 winkels. Inmiddels zijn er in België 25 winkels en 2 in Luxemburg. In totaal is de winkelketen met zo’n 1000 winkels actief in 11 Europese landen. Bij MediaMarkt staat de consument centraal. Jaarlijks bezoeken meer dan 100 miljoen consumenten MediaMarkt: door een bezoek aan de winkels of online. Door middel van de omnichannel-propositie wordt de consument via allerlei kanalen bediend en kan zelf worden bepaald hoe, waar en wanneer elektronica wordt gekozen, gekocht en ontvangen. Sinds maart is daar in de Benelux ook nog een marketplace bij gekomen. Bij de Smartbar die zich in elke MediaMarkt-vestiging bevindt, wordt de klant totaal ontzorgd met advies en extra services, zoals het aanbieden van een unieke TV-kalibratie en het gebruiksklaar maken van laptops, tablets en smartphones. Daarnaast kan worden gekozen uit een ruim assortiment aan televisie- en telefoonabonnementen of uit diverse groene stroomaanbieders. Met BetterWay, onze duurzaamheidspropositie, helpen we consumenten bij hun duurzamere productkeuze en het verduurzamen van hun eigen gedrag. De winkelketen werd in 1979 opgericht en is onderdeel van de MediaMarkt Saturn Retail Groep. Meer info op www.mediamarkt.nl.

    Gerelateerd

    Vorige artikelTelindus gaat verder onder de naam Proximus NXT Nederland
    Volgende artikel AI centraal rond introducties HP

    Gerelateerde berichten

    smartphones

    Smartphones krijgen met EU-energielabels transparantie over duurzaamheid en levensduur

    trump-familie

    Trump-familie betreedt Amerikaanse telecomsector met eigen abonnement en smartphone

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!