De doorbraak van smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, komt dichterbij. Goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening maken toepassing op grotere schaal mogelijk. 20% van de gevraagde consumenten hebben bij de koop van een woning daar enkele duizenden euro’s voor over. Dit betekent een potentiële markt van 600 miljoen euro per jaar. Naast de installateurs betreden ook veel andere bedrijven deze markt, zo blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van het ING Economisch Bureau.
Relatief veel smart lampen en thermostaten
Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis die ze via spraak, sensoren of smartphone kunnen bedienen. De volgende slimme apparatuur hebben consumenten relatief wel vaak in huis:
1. Lichten die automatisch aan- of uitschakelen (16%).
2. Thermostaat te bedienen met smartphone (14%).
3. Lampen te bedienen met smartphone (11%).
Smart home staat niet bovenaan op de prioriteitenlijst
Als bewoners moeten kiezen staat het smart maken van de woning niet bovenaan. Slechts 3% wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Ruim een derde kiest er liever voor om te investeren in een zuinigere woning en bijna een vijfde (18%) voor extra woonoppervlakte.
Potentiële omzet van €600 miljoen per jaar
Ondanks de terughoudendheid onder consumenten is ruim 20% toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16% heeft er een tot 2% hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4% heeft er 2 tot 4% voor over. Indien deze 20% consumenten hun koopwoning smart (laten) maken bij aankoop dan betekent dat een jaarlijkse potentiële marktomzet van ruim €600 miljoen. Bij een huidige elektromarkt van installateurs van circa € 1,7 miljard is dat een marktpotentieel van bijna 35% extra omzet. Dat is nog exclusief de markt voor huurwoningen.
Rol installateur onder druk door plug en play
“Technische installaties en dus ook smart homes in woningen zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. Dit staat echter onder druk doordat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren,” aldus Maurice van Sante, Senior Econoom bij ING Economisch Bureau, “De installateur krijgt daarnaast te maken met allerlei nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.”