Net als TBM bestaat Voys ook 20 jaar. Niet helemaal toevallig, want de start van TBM viel samen met de opkomst van cloudtelefonie. Genoeg reden om ook Voys bij dit jubileum te betrekken. We vragen oprichter Mark Vletter naar zijn terugblik op 20 jaar Voys.
Hoe is Voys gestart?
Het verhaal van Voys begint in 2004: vier ambitieuze studenten stappen binnen bij TNO. Het oude KPN Research, dat inmiddels onderdeel is van TNO, heeft technologie op de plank liggen waarmee je vanuit het internet tegen het telefoonnetwerk kunt praten en andersom. Met die techniek bouwen we een cloudtelefoniecentrale. Dat doen we vooral om binnen de grote TNO-organisatie beter telefonisch bereikbaar te zijn. Pas als Google in 2007 een concurrent van ons overneemt, beseffen we dat we een van de eerste cloudtelefoniecentrales ter wereld hebben ontwikkeld.
Als ik een productdemo geef, ziet een van de directeuren van de Telegraaf Mediagroep, zelf een ervaren internetondernemer, mij inloggen op die online telefooncentrale. Hij is de derde persoon die in die week tegen me zegt dat een internettelefooncentrale echt waanzinnig bijzonder is en dat we dat product los op de markt moeten brengen. Uiteindelijk sta ik op 2 februari 2006 met slechts twee klanten en een hoop ambitie bij de KvK om Voys officieel een bedrijf te maken. Daarmee is de spin-off van TNO een feit.
Wat was de grootste uitdaging in de beginjaren van Voys en hoe hebben jullie die overwonnen?
In de eerste jaren is het lastig uitleggen wat de voordelen zijn van een internettelefooncentrale. Maar toch zien we elk jaar het aantal klanten verdubbelen. Vooral omdat andere Nederlandse techbedrijven, de early adopters, de voordelen wél snappen en Voys online goed weten te vinden. Het is 2009 als we de technologie vanaf de grond af aan opnieuw bouwen en een schaalbare omgeving maken. Een omgeving waarin niet alleen Voys, maar ook andere whitelabel partners zelf cloudtelefonie kunnen aanbieden aan zakelijk Nederland. Als internettelefonie in 2010 echt doorbreekt, hebben wij de processen perfect staan om de grote stroom aan nieuwe klanten welkom te heten op het platform van Voys. Samen met onze partners behoren we al snel tot de snelst groeiende bedrijven van Europa.
Welke beslissingen of strategieën zijn cruciaal geweest voor de groei van Voys?
In 2010 merken we hoe cruciaal het is geweest dat we al onze kennis hebben vastgelegd in een systeem dat we samen up-to-date houden. Ook hebben alle collega’s inzicht in alle klantinteracties doordat we een online CRM-pakket gebruiken. Onze duidelijke online zichtbaarheid, het sterke productaanbod dat we samen met partners in de markt kunnen zetten en de continue innovatie blijken cruciaal voor jaren van groei.
Welke innovaties hebben de meeste impact gehad op jullie dienstverlening?
Wat ons enorm helpt bij het opschalen is, dat we er vanaf het begin voor kiezen om controle te hebben over de totale keten: van telefoonnummer tot toestel op het bureau of de app die de gebruiker op de smartphone installeert. Daarmee zijn we niet afhankelijk van technologie van derden en daardoor kunnen we een enorme kwaliteitsgarantie geven op ons product. Iets wat ons vanaf het begin carrier grade maakt, dat is zelfs anno 2025 in de cloudtechsector bijzonder. Het feit dat meer dan de helft van onze organisatie bestaat uit ontwikkelaars die blijven innoveren op eigen technologie zorgt ervoor dat we continu in kunnen spelen op nieuwe wensen die we bij klanten zien ontstaan.
Hoe heeft de bedrijfscultuur zich ontwikkeld in de afgelopen 20 jaar?
Vanaf het begin van het ontstaan van Voys heeft de klant altijd centraal gestaan. Dat is iets wat we formeel vastleggen op het moment dat een van onze klanten vertelt dat die nog nooit zo’n open, persoonlijke en ondersteunende organisatie heeft meegemaakt. Dit worden daarom de nieuwe kernwaarden van Voys. We merken echter ook dat naarmate we groeien het moeilijker wordt om dit vast te houden, omdat traditionele managementhiërarchieën de directe band met de klant vaak in de weg zitten. Dit is de reden dat we besluiten een zelfsturende organisatie te worden. We pionieren veel met gedistribueerde processen om op een gelijkwaardige manier organisatiestrategie te bepalen, compensatiemodellen vorm te geven en het werk te verdelen.
Open, persoonlijk en ondersteunend zijn nog steeds de leidraad in de manier waarop we met de klant én met elkaar samenwerken.
Wat zouden jullie opnieuw doen en wat juist anders, als je terugkijkt op 20 jaar ondernemen?
Ik denk dat er op de lange termijn geen plek is voor nationale spelers in het door Amerikaanse partijen gedomineerde cloudlandschap. Anno 2025 zijn we actief in acht landen, hebben we kantoren in vier landen en leveren we telefonie in meer dan 55 landen. Maar ik was graag nog eerder aan het internationaliseringsproces begonnen. Verder had ik heel graag tools als Slack en Notion uitgevonden. We hebben in Nederland de innovatiekracht, maar we blijven het lastig vinden om echt internationaal te schalen. Ook hebben we de kennis en de voorbeelden van andere organisaties die dat succesvol doen nog onvoldoende in Nederland. Iets waar we met Voys graag verandering in brengen.
De focus op de klant, de digitale volwassenheid van de organisatie en de hoge mate van procesvolwassenheid zou ik absoluut herhalen. Zonder dat was Voys nooit zo succesvol geworden.
Hoe komt het dat jullie de toch roerige IT-wereld al 20 jaar overleven en hoe gaan jullie dat de komende 20 jaar voor elkaar krijgen?
Als oprichter heb ik Voys vorig jaar teruggegeven aan zichzelf. Dat betekent dat het gedachtegoed van Voys beschermd is en Voys los van de oprichters verder kan groeien. Ik denk dat dat een belangrijke voorwaarde is om de komende 20 jaar succesvol te kunnen zijn.
Verder hebben we altijd een sterke focus op onze klanten gehad. Het heeft ook geholpen dat we aan het begin van de productadoptiecyclus van cloudtelefonie zaten. Andere landen zitten later in die adoptiecyclus, dus daar kunnen we nog groeien, ook omdat de markt daar veel groter is. Daarnaast zijn we met heel veel mooie nieuwe technieken bezig die nu nog klein lijken, maar dit jaar zullen ze allemaal hun weg naar de markt vinden. Van omnichannel tot diepe integraties met de meest gebruikte IT-tools, CRM-pakketten en cloudsystemen tot mooie ethische en privacy vriendelijke AI-oplossingen. We transformeren daarin steeds meer van communicatieprovider naar relatieprovider. Je ziet dat menselijk contact steeds schaarser wordt, maar daarmee wordt het ook steeds waardevoller. Dus waar we gebruikers aan de ene kant productiever en effectiever willen maken, willen we vooral technologie ontwikkelen waar het menselijke aspect en de onderlinge relatie altijd de boventoon voeren.
Als je de afgelopen 20 jaar Voys mag samenvatten in een paar zinnen, wat schrijf je dan?
Voys is een prachtige club geworden van 130 geweldige collega’s die 33.000 mooie bedrijven mogen voorzien van moderne communicatieoplossingen. En ik ben dankbaar dat ik daarvan onderdeel mag zijn.