In twintig jaar heeft TBM een rijke geschiedenis opgebouwd. Daisy van Diejen, tegenwoordig marketingmanager bij AppsforAgri, en Sef Heldens, nu marketingmanager bij BusinessCom, vormden van 2014 tot en met 2019 samen het TBM-team. In dit tweegesprek blikken ze terug op hun tijd bij TBM.
Sef: “Twintig jaar TBM, Daisy.”
Daisy: “Wat een tijd, hè.”
Sef: “Nou inderdaad, twintig jaar geleden werkte ik aan de eerste editie van TBM, samen met Rex Vermeulen en Joost. Mijn laatste vijf jaar heb ik met jou samengewerkt.”
Daisy: “Dat betekent dat jullie drie eigenlijk al heel erg oud zijn.”
Sef: “….”
Daisy: “Hoe was dat eigenlijk, het begin van TBM?”
Sef: “Heel eerlijk? Ik had geen idee waar het allemaal over ging. Maar door veel interviews te doen en artikelen te schrijven, ging ik wel snel door de leercurve.”
Daisy: “Had je het gevoel dat het magazine relevant was? Want online was er toen nog niet echt.”
Sef: “Absoluut. We probeerden bijzondere verhalen via TBM te verspreiden. Later hebben we samen de community breder gemaakt – met meer activiteiten dan alleen het magazine, zodat er kennis gedeeld werd tussen alle partijen. Maar hoe kijk jij erop terug, Daisy?”
Daisy: “Het voelt nog altijd als een warm nest als ik eraan terugdenk. We hadden echt leuk contact met resellers en leveranciers – overal waren we welkom en mochten we bij honderden bedrijven over de vloer komen. Enorm leerzaam. Er was tussen de verschillende partijen onderling wel wat concurrentiestrijd, maar wij waren ‘Zwitserland’. Voor mijn gevoel kwamen we gewoon gezellig op de koffie.”
Sef: “Ik kijk er net zo op terug. Deze branche is eigenlijk één groot dorp.”
Daisy: “Ja, en het lult ook allemaal over elkaar. Hahaha!”
Sef: “Bijeenkomsten zoals bijvoorbeeld van de Ambassadors of Telecom vond ik leuker dan verjaardagen van vrienden.”
Daisy: “Ja, het was oprecht leuk om overal bij te zijn. Met TBM hadden we trouwens zo een Juicekanaal kunnen oprichten, want wij hoorden alle roddels als eerste. Wie voor het ‘hekje’ stond, of wie zich misdroeg tijdens een trip.” Maar wat ons werk echt leuk maakte, is dat we met het magazine, de kennis-events, de awards en de netwerkbijeenkomsten een echte community smeden.”
Sef: “Precies. Ondernemers inspireren en verbinden stond voor ons centraal. En ik heb ook veel geleerd van oude rotten zoals Rex Vermeulen.”
Memorabele momenten
Daisy: “Al die telecom-uitstapjes waren daarnaast memorabel. Het was super dat we op events mochten komen zoals Vudel van BusinessCom, het Oktoberfest in Xanten met Gigaset, en de ballonvaart met QNP.”
Sef: “Vergeet niet het ice karten met Deanone, raften met de Ambassadors, met SDC naar de Efteling, met Gigaset naar Sicilië en het Oktoberfest in München. Maar ook het Mobile World Congress in Barcelona en borrelen met Samsung in het British Museum, tussen de Egyptische beelden. Bij dat raften ben ik bijna verdronken, trouwens.”
Daisy: “Haha, over bedrijfsongevallen gesproken: ik ben ooit mee gaan skiën. De eerste piste ging ik vol op mijn gezicht en lag er een halfjaar uit met een hersenschudding.”
Sef: “Dat was minder, ja. Gelukkig kunnen we er nu om lachen. En de mensen bij BusinessCom ook, want Marcel Derks heeft jou toen opgeraapt in de sneeuw.”
Daisy: “Over BusinessCom gesproken, hoe is het om weer terug te zijn in de branche?”
Sef: “Heel leuk. Via een omweg ben ik weer terug in een soortgelijke rol: schakelen met vendoren en resellers.”
Daisy: “Heel toevallig, mijn eerste gesprek voor TBM in de branche was met Joost bij BusinessCom. Pieter van Eldonk ging er toen met gestrekt been in. Ik dacht: ‘Als dit de sfeer is in de branche, wordt dit nog wat’. Maar het is helemaal goed gekomen!”
Anekdotes
De Fiat Panda
Bij de bijeenkomst van Expeditie ICT in het pandaverblijf van Ouwehands Dierenpark, zou TBM een ‘Fiat Panda’ verloten. De dame die won, kon de grap niet waarderen dat het uiteindelijk niet om een auto maar om een pandaknuffelbeer met Fiat t-shirt ging en kwam dat achteraf nog even duidelijk melden.
Boos bij de awards
Af en toe was er wel wat afgunst te bespeuren in de branche, vooral bij de uitreiking van de jaarlijkse Telecom Inspirience Awards. Eén keer liep zelfs een oudgediende boos de zaal uit. Hij dacht dat hij voor een Award naar voren zou worden geroepen, maar het werd juist zijn voormalig werkgever waar hij nog oud-zeer mee had.
Diefstal
Dat het blijkbaar niet met alle resellers economisch even goed ging, bleek wel tijdens een van de events. Als gimmick stond op elke tafel een Gigaset-toestel waarmee naar het podium gebeld kon worden. Op het eind van de avond bleek er één gejat.
Onze Top 3 Mooiste Herinneringen aan TBM
3. De bijeenkomsten van Expeditie ICT
Netwerkbijeenkomsten voor resellers, distributeurs en vendoren. Leuke en interessante bijeenkomsten zoals kickboksen met Remy Bonjaski, motorcrossen en penalty’s schieten in het ADO Den Haag-stadion. Inspirerend en vol fun.
2. De Telecom Inspirience Awards
Een Black Tie-evenement met een grote vakjury. Hier werden resellers in het zonnetje gezet op basis van inhoudelijke projecten en klantcases.
1. De mensen in de branche
De mooiste herinnering is toch wel het fijne contact met de zeer uiteenlopende karakters in de branche. We hebben ontzettend veel mensen ontmoet, veel van ze mogen leren en veel met ze gelachten. Een blijvende herinnering.