Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Blog»188 keer AI
    Blog

    188 keer AI

    13 mei 20253 Min leestijd
    Vrouwen aan de top! Joost Heessels
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Joost Heessels richtte in 1995 uitgeverij/marketingbureau Magenta Communicatie op en is sindsdien actief in de telecom- en IT-sector. Daarvoor was hij actief als hoofdredacteur bij onder meer Wegener en Elsevier.

    Ik heb het even geturfd: het woord AI komt in deze TBM maar liefst 188 keer voor. En dan is deze column niet eens meegeteld. Niet zo gek, met een special die volledig in het teken staat van dit onderwerp. Maar ook buiten die special duikt AI voortdurend op. Verrassend? Niet bepaald. Het thema is immers alomtegenwoordig – in onze sector én ver daarbuiten.

    Zoals Eildert van Dijken het treffend verwoordt in zijn nabeschouwing op het Mobile World Congress: wie in Barcelona géén AI op de standwand had staan, telde simpelweg niet mee. En ook Koen van Geffen van Enreach slaat de spijker op z’n kop door conversational AI te positioneren als de vierde digital telecom wave.

    Onlangs nog een opvallend AI-moment op tv: Marcel Levi en Bas Bloem – beiden zwaargewichten in de medische wereld – schoven aan bij Jinek. Levi, inmiddels ook voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, erkende dat AI in de zorg een razendsnelle ontwikkeling doormaakt. Twee jaar geleden noemde hij het nog een technologie in de kinderschoenen. Nu is het een adolescent, die elke dag slimmer wordt.

    De voorbeelden die voorbij kwamen, waren op z’n zachtst gezegd intrigerend. Zo bleek dat diagnoses die uitsluitend door AI worden gesteld, in de meeste gevallen nauwkeuriger zijn dan wanneer een arts én AI samen naar hetzelfde ziektebeeld kijken. Nog opvallender, mensen die een huisartsenconsult via een chatbot kregen, waren positiever over het gesprek dan de mensen die een echte arts spraken.

    Niet alleen vonden ze de analyse beter, de AI-variant was ook nog eens vriendelijker. “Logisch,” aldus Levi, “een arts heeft veel aan zijn hoofd – een chatbot niet.”

    Toch waren beide medici glashelder: AI is geen heilige graal. Juist de combinatie met menselijke inzichten blijft essentieel. En dat geluid klinkt ook luid en duidelijk door in deze TBM. Zo benadrukt Axians, prominent aanwezig op Zorg & ICT, het belang van ‘de menselijke maat’ – een rode draad in vrijwel elk AI-verhaal in dit nummer.

    Zoals bij elke technologische doorbraak geldt: toepassing zonder context is zinloos. In de telecom kunnen we AI op talloze plekken inzetten – van klantinteractie tot netwerkbeheer – maar de sleutel ligt besloten in de vraag: waar is menselijk contact onmisbaar?

    Want technologie mag dan steeds slimmer worden, échte vooruitgang draait nog altijd om verbinding. Tussen mensen. En tussen mens en machine – in die volgorde.

    Gerelateerd

    Vorige artikelDe veranderende functie van de werkplek: van vaste bureaus naar flexibele ecosystemen
    Volgende artikel Brancheorganisaties roepen politiek op tot directe investeringen in digitale infrastructuur

    Gerelateerde berichten

    ’T is altijd lente...

    ’T is altijd lente…

    Column Marcel Ederveen: Wat ga je anders doen in 2025?

    Niets is meer hetzelfde 

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!