Het idee voor X2com is ontstaan tijdens een nachtelijke brainstorm in 2007, zo meldt de historie. De telecommarkt was volop in beweging en de nieuwe technologie rond bellen over internet stond nog in de kinderschoenen.
Goud in handen
Telefooncentrales met VoIP technologie waren er al helemaal niet. Als echte pioniers besloten de oprichters deze als eerste te gaan aanbieden. Vooral het afstemmen van de techniek bleek in het begin best lastig. Maar toen die horde genomen was, wisten de pioniers dat ze daarmee goud in handen hadden. In 2008 zoekt het nog jonge bedrijf voor het eerst de publiciteit. In een nieuwsbericht in TBM wordt gesproken van een specialisatie in het leveren en beheren van SIP-diensten. De nadruk lag eerst op het leveren van SIP trunks voor partners waarvan de klanten een telefooncentrale hadden die al wel klaar was voor IP-telefonie. Daarnaast werd in het bericht ook al gerept over de gehoste telefooncentrale waarbij enkel de toestellen bij de klant staan, zogeheten Managed VoIP. Eerst via een ‘gehuurd’ VoIP-platform, vanaf begin 2009 met een zelf ontwikkeld platform. Dat was in die tijd tamelijk revolutionair.
De diensten bestonden uit het verkopen van soft- en hardware, maar vooral uit het ondersteunen van de implementatie en het optimaal functioneren ervan. Het bleek een gat in de markt. Nadat een investeerder met een flink netwerk besloot aan te sluiten, kwam de vaart er helemaal in. Ook omdat er al snel voor gekozen werd om de diensten niet rechtstreeks, maar via een netwerk van partners aan te bieden. Vijf jaar later waren al 200 partners aangesloten. Inmiddels zijn dat er zo’n 500.
Uitbouw portfolio
In 2013 interviewt TBM de toenmalige directeur. “VoIP aanbieden in een tijd dat het op de zakelijke markt vooral een buzz-woord was, leek een uitdaging, zo vertelt hij, maar X2com zag het vooral als gat in de markt.
Voor veel telecomaanbieders was VoIP destijds nog onbekend, vooral een IT-ding. “De meeste dealers waren nog niet echt met IT bezig, het was een aparte markt. We besloten om de dealers die wel VoIP wilden aanbieden, maar niet wisten hoe, aan de hand te nemen. Wij boden de hardware, de diensten en de kennis, zij konden zich helemaal op sales richten. Zo konden we een vliegende start maken.”
Aan de hosted centrale X2voip werd in de jaren erna telkens een nieuwe dienst toegevoegd. Zoals in 2012, toen het met X2mobile ook vast-mobiele hosted telefonie aanbood en met X2desk de VoIP dienstverlening uitbouwde. Later kwamen daar nog X2nexxt, X2connect en recent nog X2tv bij. Daarnaast is er al heel lang een samenwerking met ClearVox, die als aanvulling op het aanbod software levert voor fysieke telefooncentrales en hosted oplossingen, compleet met koppelingen naar alle gangbare devices.
In 2013 gaat X2com ook in België de markt op. In 2015 verhuist het bedrijf naar een nieuw pand in Rosmalen, waar ze nu nog zitten. We schrijven 2016 als we de toenmalige directeur voor de 100e editie van TBM vragen naar de ontwikkelingen voor de komende jaren. Hij voorziet een samensmelting van de telecommarkt en de IT-markt. “Als (hosted) telefonie aanbieder moeten we steeds meer ontwikkelen richting de IT-markt. De vraag naar integrale omgevingen zoals ‘collaboration platforms’ waarbij de hosted telefonie volledig aansluit bij de dagelijkse behoeften van de eindgebruiker (integratie van e-mail, chat en CRM), stijgt. VaMo-oplossingen zijn in deze omgevingen een steeds belangrijkere schakel.”
Frisse wind
Het is begin 2019 als Tom Mulder aantreedt als nieuwe directeur van X2com. Direct na zijn komst stelt Tom een roadmap op in vier fasen, die eind 2020 allemaal gereed moeten zijn. Naast een lange lijst van verbeterpunten werden vier duidelijke kernwaarden benoemd; fun, slim, vrij en persoonlijk. Deze staan nog altijd centraal in de bedrijfsvoering. In oktober 2019 kan hij op het eigen partnerevent X-Day laten zien dat alle inspanningen van alle betrokkenen hun vruchten beginnen af te werpen: De bedrijfscultuur heeft een nieuwe uitstraling, er is een rebranding doorgevoerd, de backoffice is op orde en zowel de organisatie als het portfolio zijn vernieuwd en uitgebreid. In TBM zegt hij in die tijd: “Je ziet nu het resultaat van een jaar keihard werken door iedereen hier. We hebben echt alles, de systemen, processen, de netwerken, onze leveranciers, de eigen mensen, goed tegen het licht gehouden en de maat genomen. Niet alle doorgevoerde veranderingen zijn overigens zichtbaar. Zo hebben we ruim 3.000 lijnen gemigreerd naar onze eigen wholesale koppeling met KPN. Hierdoor kunnen we een betere support leveren. Verder hebben we de core-netwerken aangepast. We hebben van een vijftal leveranciers afscheid genomen, bij anderen meer ondergebracht en de business verbeterd. We zijn er nog niet, maar het einde is in zicht.”
Ook in het personeelsbestand heeft de grote schoonmaak tot veranderingen geleid. Niet tot minder, maar juist méér mensen, om de service-belofte nog beter in te kunnen vullen. Van 18 medewerkers, een jaar geleden, naar 27 nu. Daarnaast zijn HR en product management toegevoegd als aparte onderdelen binnen de organisatie.
Uitvoeren roadmap
De roadmap wordt verder afgewerkt in 2020. Zo zijn er een aantal zaken aan het core netwerk aangepast en zijn de datacenters gecentraliseerd. Het netwerk was vier jaar eerder vernieuwd, maar kon niet meer mee met de strategische groei die leidt tot een groter gebruik en vereiste flexibiliteit. Reden om het netwerk te vervangen door een stabieler, innovatiever en beter schaalbaar netwerk op de fundamenten van Juniper.
Verder zijn zowel Nederland als België volledig over op de nieuwe proxy met virtuele dataracks, voorzien van de nieuwste technologie en software en daarbij ook toekomstbestendig. In twee nachten zijn tienduizenden eindklanten succesvol gemigreerd. Verder is de koppeling met X2voip en MS Teams gerealiseerd en inmiddels in de lucht. Waardoor X2com ook een heldere propositie heeft rond MS Teams. Ook is begin juli ClearVox 1.9 gemigreerd naar het netwerk.
Het heden
Wie denkt dat ze bij X2com gaan bijkomen van alle nieuwe ontwikkelingen, heeft het mis. Zo wordt de vorig jaar gelanceerde mobiele telefonie dienst binnenkort uitgebreid naar het derde landelijke operator netwerk, komt er binnenkort X2tv aan als geheel nieuwe dienst en komt er een 4G back-up faciliteit. Aan de X2com app wordt voortdurend ontwikkeld, hiervoor komt dit najaar een update voor iOS.
En de Nexxtintegrations koppeling is in september een feit. En onlangs is de geheel vernieuwde partnerportal live gegaan die na tien jaar wel aan vervanging toe was. De afgelopen jaren zijn daar flink veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd.
We zijn de afgelopen twee jaar door de vier fasen van forming, storming, norming en performing gegaan, vertelt Tom eind 2020 tegen TBM. Er komt een nieuwe koers en dat zorgt voor onzekerheid, vervolgens gaan de veranderingen zich zetten en tot slot valt alles op zijn plek. Daar zijn we nu.”
Die cyclus herhaalt zich, waarschuwt hij, dus je bent nooit klaar. Maar nu is de tijd om te oogsten voor X2com.
De toekomst: blijven innoveren
2022 was nog niet goed en wel begonnen of X2com haalde twee keer de media met twee nieuwe diensten; netwerk onafhankelijk data delen en de introductie van 4G back-up simkaarten. Daarnaast biedt X2com haar partners nu 100 procent dekking over alle glasvezelpartijen. “We hebben verder veel vernieuwd aan de portal. De komende tijd gaan we zorgen dat partners de bestelstraat kunnen integreren in hun eigen website. De eindklant kan dan via een wizard bestellen, waardoor het hele proces van bestellen en factureren wordt geautomatiseerd. Verder komt er een ACS provisioning server bij, waardoor de router van de klant in het dashboard direct goed wordt ingesteld.” En er is meer. De operator met de rode kleur wordt in oktober toegevoegd, ook aan mobiel datadelen. Hiermee kan X2com data abonnementen aanbieden van pay as you go tot unlimited.
“We hebben een aantal pittige jaren achter de rug”, concludeert Tom, terugkijkend. “Sinds twee jaar hebben we een fundament om op voort te bouwen. Dat betaalt zich nu uit. We zien het terug in de kwaliteit, in de cijfers en bijvoorbeeld ook in het aantal jaren dat mensen hier werken. En niet te vergeten in de tevredenheid van de partners; die lag op een 7 en zit nu op bijna 9. En zij zijn degenen op wie we onze plannen baseren.”
“Kortom”, vervolgt hij, “er staat nu een buitengewoon gezond bedrijf. Ook hebben we de middelen én zijn we bereid om te investeren. We kijken naar de lange termijn.”
VoIP markt blijft
Inmiddels is ook de onzekere tijd rond corona achter de rug en is alles zo’n beetje weer terug bij het oude. “Telefonie blijft daar belangrijk. Tijdens corona zag je in het begin het belverkeer toenemen en daarna stabiliseren. We zien het belvolume en het totale volumen nu weer toenemen.
“ En natuurlijk communiceren mensen anders, stelt Tom; “Overal en altijd bellen zie je toenemen. Met ClearVox hebben we sinds vorig jaar daarvoor een ideale app voor op je mobiel. Maar het aantal Teams koppelingen? Dat valt tegen, en dat hoor ik van anderen ook. En UCaaS gaat ook niet zo hard als verwacht, al volgen wij de ontwikkelingen op de voet. We willen toch bij elkaar komen, de afstanden zijn hier natuurlijk ook niet zo groot.
De toekomst: blijven innoveren En ja, uiteraard zijn er veranderingen in de markt en kijkt X2com vooruit. Zoals naar het invoegen van security aan haar dienstverlening. Dat kan gaan van trunks en verbindingen tot aan devices. We kijken welke positie we in die keten willen innemen. Daarnaast komt er meer aandacht voor de cloud werkplek. En natuurlijk worden de ontwikkelingen op het gebied van connectivity op de voet gevolgd. Wat kunnen we daar meer bieden. Denk aan SD-WAN, maar ook aan internationaal. We krijgen steeds vaker de vraag of we ook buitenlandse vestigingen van eindklanten kunnen inrichten met onze partners. In België zijn we nu al actief en in Duitsland lopen we al in een tender mee.
Veel meer kan Tom er nog niet over zeggen, want in oktober bepaalt X2com de strategische planning voor de komende jaren. Ook voor ClearVox, en dan met name rond features die partners graag toegevoegd zien.
En ook voor de partners zal er de komende jaren het nodige veranderen, verwacht Tom. “Je ziet dat de traditionele telecom een uitstapje maakt naar camera- en alarmbeveiliging. IT-partijen worden ook steeds vaker actief in voice. Vreemd genoeg zie je daar veel concurrentie met de traditionele telecom-aanbieders en weinig samenwerking. Die IT-partners willen graag van onze know how gebruik maken, daar besteden we steeds meer aandacht aan. Waarbij het kan gebeuren dat wij, buiten de verkoop, alles doen.”
Kortom, er staat nog veel op stapel bij X2com voor de toekomst. Maar nu is het tijd voor een feestje en dan op naar de volgende 15 jaar